Ile kosztuje prowadzenie fan page na Facebooku?

9 listopada 2014

Według wujka Google miesięczną usługę prowadzenie fan page można kupić już za 200-300 zł. Co dostaniemy za taką kwotę? Jaką kwotę faktycznie trzeba przeznaczyć na prowadzenie profilu na Facebooku?

Twarz kobiety i symbol Faceboka

Co jest potrzebne do prowadzenia fan page?

Aby odpowiedzieć na pytania o miesięczny koszt działań na Facebooku, trzeba zastanowić się, co składa się na prowadzenie fan page. Podobnie, jak przy zakupie samochodu – najpierw ustalamy, które elementy są dla nas niezbędne (napęd na cztery koła? duży bagażnik?), a potem jaka ich jakość będzie dla nas satysfakcjonująca (Trabant czy Jaguar? Nowy czy kilkuletni?).

Prowadzący fan page musi przeznaczyć czas i środki na:

1. Koncepcja całego fan page

czyli przemyślenie, do kogo powinny być adresowane wpisy, jakie treści zainteresują tych odbiorców, jaką dobrać do nich formę i jak często oraz kiedy publikować wpisy. Taką koncepcję warto weryfikować co jakiś czas na podstawie analiz statystyk polubień, komentarzy, udostępnień, przekierowań na stronę itd.

2. Pomysły na konkretne wpisy

Aby wpisy zaciekawiły użytkowników, ich autor musi:

  • być osobą inteligentną, dowcipną i pomysłową oraz przy fan page specjalistycznych – znającą choć trochę branżę,
  • być na bieżąco z wydarzeniami, które mogą zainteresować fanów, trendami i wydarzeniami branżowymi oraz działaniami konkurencji. Innymi słowy: poświęcać regularnie czas na przejrzenie odpowiednich mediów tradycyjnych, portali, blogów, fan page itd.

Logowanie do Facebooka na smartfonie

3. Interakcja z fanami

Plan minimum: odpowiadanie na wiadomości oraz komentarze.

Rekomendowane: także komentowanie, jako strona, wpisów na innych pokrewnych stronach, na których można „zaistnieć” i z których można pozyskać fanów.

4. Zdjęcia i filmy

Największe zainteresowanie budzą zwykle zdjęcia (oraz filmy) oryginalne i wysokiej jakości, czyli zrobione przez dobrego fotografa i niedostępne wcześniej na Facebooku. Oznacza to zatrudnienie własnego fotografa lub zakup zdjęć z prawem wyłączności. Tańszym rozwiązaniem jest zakup zdjęć bez praw wyłączności z internetowych banków zdjęć, choć tu pojawia się już ryzyko, że foty będą znane już użytkownikom FB i wzbudzą mniejsze zainteresowanie. Najtańszym wariantem jest znalezienie w Sieci darmowych zdjęć – w tym wypadku albo należy poświęcić co nieco czasu na pozyskanie ciekawych i mało znanych fot, albo liczyć się z wywołaniem uczucia nudy u oglądających fan page.

5. Obróbka graficzna

Dodawanie logotypów lub napisów do wybranych zdjęć (zdjęcie w tle czy w osi czasu, np. dodanie napisu „Wesołych Świąt” do foty ośnieżonej siedziby firmy w osi czasu lub „wyprzedaże do 60%” do zdjęcia firmowej kolekcji odzieży), kadrowanie zdjęć, tworzenie kolaży itd.

6. Dedykowane grafiki

Któż nie zna Serca i Rozumu Orange? Każdy wpis z ich udziałem zdobywa od kilkuset do kilku tysięcy polubień. Wymyślenie i ożywianie takich stworków wymaga zaangażowania pomysłowego i doświadczonego plastyka czy nawet zespołu twórców. Zainteresowanie użytkowników wzbudzą też zabawne fotomontaże, jak na fan page Kurka Wolna. Lecz znów, ich stworzenie wymaga doskonałego pomysłu, nieco czasu i umiejętności obróbki zdjęć na minimum średnim poziomie. Dedykowane grafiki znajdujemy na zdecydowanej mniejszości fan page, ale gdy są one na dobrym poziomie niemal gwarantują zainteresowanie użytkowników.

7. Aplikacje

Konkursowe, quizowe itp.; ich wykorzystanie jest pożądane, np. gdy chcemy pozyskać adresy e-mail uczestników do rozbudowy bazy mailingowej. Z największymi kosztami należy się liczyć przy wykorzystaniu aplikacji dedykowanej, z grafiką przygotowaną specjalnie do danej akcji. Zakup standardowych aplikacji to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych (taniej w pakiecie aplikacji, drożej przy zakupie pojedynczej aplikacji).

8. Promowanie postów i inne formy reklamy

Zakup reklam na Facebooku jest obecnie niemal koniecznością przy prowadzeniu stron firmowych. Decydują o tym dwa względy. Po pierwsze jedynie mały odsetek fanów widzi na stronie głównej Facebooka (w tzw. „feedzie”) wpisy z polubionego fan page, pozostali nawet nie będą świadomi naszej aktywności. Po drugie, reklamy umożliwiają dotarcie do użytkowników z naszej grupy docelowej (np. matek w wieku 30-45 lat mieszkających w Bydgoszczy, posiadających wyższe wykształcenie i interesujących się fitnessem), którzy nie są naszymi fanami. Minimalna kwota, od jakiej można zakupić wyświetlanie reklam na Facebooku to 1 dolar dziennie.

Ile złotych za fan page?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nawiązując do wcześniejszej motoryzacyjnej analogii – wszystko będzie jasne, gdy ustalimy jakiej klasy, jakiego modelu i iluletni samochód spełni nasze oczekiwania. A może mamy już jakieś części do auta? Koszt zlecenia prowadzenia fan page będzie niższy, jeśli po Twojej stronie będzie np. dostarczenie grafik.

Bez dopracowanej koncepcji, przemyślanych i zaciekawiających wpisów, udziału w dyskusjach na innych fan page, dedykowanych grafik, wyszukanych zdjęć i ich obróbki, aplikacji i zakupu reklam – kilkaset złotych będzie aż nadto. Tylko czy taki fan page będzie interesujący?

 

Zobacz także: Zakładanie strony firmowej na Facebooku krok po kroku