Porażka bloga firmowego – typowe przyczyny

15 lipca 2016

Brak promocji, brak umiejętności tworzenia treści, brak czasu – to najpowszechniejsze przyczyny porażek blogów firmowych. Sprawdź, jak ustrzec się przed niepowodzeniem przy prowadzeniu bloga dla Twojej firmy!
Chcesz dowiedzieć się więcej o marketingu treści w Twojej firmie? – porozmawiaj z ekspertem

Blog firmowy litery pokrzywione

fot. Christian Schnettelker, www.manoftaste.de

Twoja firma postanowiła prowadzić blog firmowy? Świetnie! Blog firmowy to jedno z podstawowych narzędzi marketingu treści. Jest tak chętnie wykorzystywane, ponieważ pozwala klientom (obecnym i potencjalnym) lepiej poznać firmę, jej wartości, kompetencje i ofertę i tym samym zwiększyć zaufanie wobec marki. Zaufanie może być oparte na przekazie wiedzy (np. o nowinkach technicznych na blogu sklepu IT) lub na wartościach firmowych (jak w blogowych przekazach antydyskryminacyjnych bloga firmy Benetton). Regularne wpisy na blogu zapewniają także wyższą pozycję strony w wyszukiwarkach oraz ułatwiają pozycjonowanie w oparciu o tzw. długi ogon. Korzyści jest więcej, ale mimo to, dość często prowadzenie bloga firmowego kończy się porażką. Czemu?

Trzy najczęstsze przyczyny niepowodzeń blogów firmowych:

  1. Brak promocji bloga
  2. Brak umiejętności tworzenia treści jednocześnie dla czytelników i pod kątem SEO
  3. Brak czasu

Porażka bloga firmowego #1 – brak promocji

Ileż doskonałych tekstów, które zostały opublikowane w Sieci, nie znalazły więcej niż kilku lub kilkunastu czytelników! Podobnie było z blogiem w sklepie internetowym z artykułami ogrodniczymi. Teksty na blogu zawierały bardzo wiele faktycznie przydatnych ogrodnikom porad. Były dobrze napisane – sklep w tym celu korzystał z pomocy profesjonalnego copywritera. Przedstawiały rozwiązania typowych ogrodniczych bolączek odpowiednio plasując w kontekście elementy oferty sklepu. Jeden problem – oprócz autora bloga i właściciela sklepu nikt nie czytał wpisów… Po trzech miesiącach blog został zawieszony.

Porażka bloga firmowego #2 – brak umiejętności tworzenia treści

Pan Michał, właściciel niedużej firmy produkującej odzież dla małych dzieci, postanowił uruchomić blog, który miał być elementem strategii obecności marki w Internecie. Prowadzenie bloga powierzono pani Justynie, jednej z przedstawicielek handlowych, która jest w firmie od początku jej powstania, zna dobrze ofertę i w ocenie najbliższych ma tzw. lekkie pióro.

Po przebrnięciu przez wstępne trudności z systemem CMS, pani Justyna pisała i publikowała wpisy z dużą regularnością. Linki do tekstów były prezentowane w mediach społecznościowych i newsletterach. Mimo to, niemal nie odnotowywano konwersji sprzedażowych do sklepu internetowego z bloga. Również pozycja strony w wyszukiwarce nie podnosiła się w sposób satysfakcjonujący. Czemu? Choć teksty dotyczyły tematyki odzieżowej, nie zawierały żadnych zachęt do zakupu, kontaktu ze sklepem czy pozostawienia danych. Nie były konstruowane w odniesieniu do kluczowych fraz i nie były pisane z zachowaniem zasad SEO. Po czterech miesiącach pan Michał wstrzymał prowadzenie bloga, jako nieprzydatnego pod względem biznesowym.

Porażka bloga firmowego #3 – brak czasu

Wiele firm, które dumnie podejmują wyzwanie marketingu treści, nie uwzględnia konieczności regularnego poświęcania na niego czasu. Prowadzenie bloga, fan page’a, forum, tworzenie newsletterów zostają zlecone osobie, która już ma pełnoetatowe zadania. W efekcie, choć na początku okresie zapał zastępuje brak wydzielonych godzin pracy, już po kilku tygodniach trudności okazują się zbyt wielkie. Zadania, które nie mogą czekać – takie jak odpowiadanie na zapytania klientów, wysyłki towarów czy przygotowanie do udziału w targach – spychają opiekę nad blogiem do kategorii wiecznego „później”.

Jak ustrzec się porażki przy prowadzeniu bloga?

Jak wskazują powyższe przykłady, do prowadzenia bloga niezbędne są:

  • umiejętności, czas i nakłady na promocję treści,
  • wiedza o marce, produktach, firmie i branży,
  • umiejętności tworzenia treści,
  • czas na tworzenie treści i odpowiednie jego planowanie.

Trafero oferuje profesjonalne wsparcie w prowadzeniu blogów firmowych. Wiemy, jak tworzyć treści ciekawe dla czytelników i atrakcyjne pod względem SEO, odpowiednio planujemy czas, by regularnie publikować nowe teksty i umiemy skutecznie wypromować blog korzystając z właściwych narzędzi.

 

Porozmawiajmy o blogu Twojej firmy – dowiedz się, jak możemy Cię wesprzeć!