Zakładanie strony firmowej na Facebooku – krok po kroku

22 lutego 2015

Jak zabrać się do sprawy? Jakie działania należy prowadzić na fan page regularnie? Co najlepiej zrobić raz, a dobrze? Czyli mini-przewodnik dla początkujących właścicieli stron firmowych na Facebooku.

Facebook - karteczki z logo tego serwisu

Kiedy firma stawia pierwsze kroki na Facebooku, niedoświadczeni fejsbukowicze muszą pamiętać o stworzeniu dla niej strony, a nie profilu indywidualnego użytkownika. Strona, czy z języka angielskiego fan page, pozwala m.in. na posiadanie nieograniczonej liczby fanów, tworzenie reklam i dostęp do szczegółowych statystyk. Takich możliwości nie daje konto indywidualne. A więc po kolei, jak utworzyć i prowadzić sensowną stronę firmową na FB.

Koncepcja fan page

Przed założeniem strony na Facebooku niezbędnym jest pomyślenie o jej koncepcji. Przemyślenie takich kwestii, jak cel istnienia fan page czy jego główni odbiorcy, nie tylko nada sens całemu przedsięwzięciu, ale na etapie zakładania strony pozwoli na dobór odpowiedniej dla niej nazwy oraz typu.

Nie będziemy tym razem omawiać tworzenia strategii strony na Facebooku, tylko pokrótce wspomnimy podstawowe kwestie, które należy przemyśleć:

  1. O czym będzie nasz fan page? Możliwości jest wiele – np. producent mebli może jako wiodący temat przyjąć prezentację najnowszych światowych osiągnięć designerskich, porady dot. dekoracji wnętrz, ukazywanie własnych zabawnych reklam (jak Serce i Rozum), kwestię wykorzystania nowoczesnych tworzyw sztucznych przy tworzeniu mebli itd.
  2. Do kogo będzie skierowany nasz fan page?Tutaj trzeba określić najbardziej typowego potencjalnego fana naszej strony. Czy będzie to np. 30-40-letnia kobieta o średnim lub wyższym wykształceniu, matka, interesująca się wyposażeniem wnętrz i modą, mieszkająca w Polsce centralnej i znająca już nasze produkty?
  3. Na podstawie 1) i 2) decydujemy jakie będą:
    1. nazwa strony. Niekoniecznie identyczna z nazwą firmy lub marki, zwłaszcza, jeśli nie jest to firma lub marka powszechnie znana. Może więc np. „Meble przyszłości” albo „Dom, miejsce, które kocham”. Przy doborze nazwy wykorzystującej kluczowe hasło (np. „meble” czy „dom”) jest szansa, że na stronę trafią osoby szukające porad z zakresu wyposażenia wnętrz, które nawet nigdy nie słyszały o naszej firmie.
    2. adres strony – czyli co będzie po www.facebook.com/…

Zakładanie strony – czego wymaga Facebook

Po zalogowaniu się na własne konto na Facebooku (tak, strony na FB mogą tworzyć tylko jego użytkownicy), klikamy na rozwijane menu w prawym górnym rogu, gdzie wybieramy opcję „utwórz stronę”. Albo krócej – klikając w ten link: www.facebook.com/pages/create.php.

Ukazuje się obrazek jak poniżej, na którym należy kliknąć jedną z ikonek i wprowadzić podstawowe informacje – kategorię, czyli branżę działalności (np. żywność/napoje czy zdrowie/uroda) i nazwę strony, a w wypadku lokalnej firmy lub miejsca, także adres. To są niezbędne informacje, których wymaga Facebook.

Facebook - widok przy wyborze typu strony

Informacje, grafiki i pierwsi fani

Kolejne kroki – już nie wymagane przez regulamin Facebooka, ale ze względów komunikacyjnych konieczne:

  1. zamieszczenie podstawowych informacji o firmie czy marce (np. kilka zdań o specyfice działalności + link do naszej strony www). Informacje te można później wielokrotnie zmieniać.,
  2. wgranie zdjęcia profilowego – kwadratowego, o rozmiarach co najmniej 180 x 180 pikseli. W wypadku firm czy marek dość często zamieszcza się w tym miejscu ich logo. Uwaga – ten obrazek będzie wykorzystywany jako awatar strony (np. gdy jako strona będziemy komentować wpis na innej stronie). Zdjęcie to można później wielokrotnie zmieniać.,
  3. wgranie zdjęcia w tle – prostokątnego, o rozmiarach 851 x 315 pikseli (lub nieco więcej, wówczas zdjęcie zostanie przycięte). Jest to tzw. cover photo znajdujące się na górze strony, na całej jej szerokości. Zdjęcie to można później wielokrotnie zmieniać.
    Facebook rozmiary zdjęć
    Facebook – rozmiary zdjęć: profilowego i w tle.
  4. opracowanie jednolitej grafiki dla wpisów – bardziej profesjonalny wariant prowadzenia strony, szczególnie przydatny, gdy poświęcamy wiele środków na stworzenie ciekawych zdjęć czy ich kolaży i fakt ich kopiowania przez internautów chcemy wykorzystać do promowania firmy/marki. Konkretnie chodzi o ustalenie miejsca zamieszczania sygnetu logo na grafikach lub/i ujednolicającego układu graficznego w obrazkach – zob. przykłady poniżej.
    Facebook sygnowanie zdjec przez dodanie logoFacebook sygnowanie zdjęć przez dodanie podpisu
  5. dostosowanie adresu strony, czyli zamiast domyślnie tworzonego przez serwis adresu, np. www.facebook.com/pages/MojaNazwa/799407690112931 tworzenie adresu zawierającego nazwę fan page lub kluczowe hasło, np. www.facebook.com/MojaWspanialaStrona. Można to zrobić tutaj: https://www.facebook.com/username.
  6. dodanie strony do ulubionych, czyli wyświetlanych po lewej stronie po zalogowaniu się do Facebooka, aby mieć do niej szybki dostęp,
  7. umieszczenie ikonki FB wraz z przekierowaniem na firmowy fan page na firmowej stronie www, ewentualnie także w stopce maili, newsletterach i innych kanałach.
  8. zdobycie pierwszych fanów – zacznij od pracowników, kontrahentów i sympatyków firmy. Po zamieszczeniu minimum jednego postu zaproś ich do polubienia strony – poprzez facebookowe zaproszenia, facebookowe wiadomości oraz mailing. Dopiero później reklamuj i polecaj stronę „obcym”.

Ustalenie rozkładu jazdy

Koncepcja strony (którą opracowujemy na początku) zawiera główną ideę fan page. Do tego warto przemyśleć:

  • wiodące, powtarzalne tematy wpisów – np. raz w tygodniu wrzucamy wieści z najważniejszych imprez wyposażenia wnętrz, raz na dwa tygodnie poradę zaprzyjaźnionego projektanta, z podobną częstotliwością nowości projektowe z firmy, na weekend dowcip branżowy itd.
  • częstotliwość wpisów – temat na odrębny poradnik, ale w skrócie – zdecydowanie nie należy publikować wpisów rzadziej niż dwa razy w tygodniu. Mniejsza częstotliwość oznacza, że może lepiej odpuścić sobie posiadanie strony firmowej…

Gdy już mamy ustalone powyższe kwestie, opracowujemy harmonogram wpisów na najbliższy tydzień lub miesiąc (w zależności od ustalonej częstotliwości wpisów). Nie wyklucza to, rzecz jasna, publikacji wpisów „na gorąco”, w odniesieniu do aktualnych wydarzeń czy wirali.

Stosownie do wydarzeń firmowych lub branżowych, pór roku, świąt itp. odpowiednio należy zmieniać zdjęcie w tle (i ewentualnie także modyfikować zakładki).

Co dalej?

Aby strona zdobyła popularność i zaangażowanie fanów trzeba w jej istnienie wkładać sporo systematycznego wysiłku i nieco nakładów finansowych również… Należy je skoncentrować na dwóch kierunkach działań:

  1. tworzenie interesujących treści – czyli treści dostarczających rozrywki lub/i newsów lub/i wiedzy lub/i konkretnych benefitów, np. zniżek, próbek, nagród do wygrania w konkursach itp.,
  2. promocja fan page – reklamowanie całej strony i poszczególnych wpisów połączone z inteligentnym targetowaniem, realizacja konkursów, udział w życiu Facebooka jako strona (polubianie, komentowanie, udostępnianie), informowanie o fan page w innych kanałach komunikacyjnych firmy itp.

Dwa krótkie punkty, ale wymagają odpowiednio skomponowanej (pod kątem tematyki fan page i jej grupy docelowej) mieszanki pomysłowości, czasu, umiejętności (np. graficznych) i kasy. I oczywiście upodobania do analizy sukcesów i porażek, które pozwoli na tworzenie lepszych, jeszcze lepszych i jeszcze lepszych treści oraz jeszcze lepszej ich promocji. Rozwiązanie – dobór pracowników z dużym potencjałem w zakresie nowych mediów i systematyczne ich szkolenie lub wynajęcie zewnętrznej agencji, specjalizującej się w działaniach w mediach społecznościowych.

Pytania? Piszcie, bardzo je lubimy 🙂

  • Zbigniew Kociński

    A czy możliwe jest przeniesienie strony firmowej na innego „właściciela”? Tzn. by inny prywatny profil zarządzał stroną firmową lub/i by strona firmowa oddzielona była od pierwotnego profilu prywatnego?