Co to jest SEO copywriting?

11 marca 2019

SEO copywriting to sposób konstrukcji tekstu, który jest lubiany zarówno przez internautów, jak i przez wyszukiwarki. Dowiedz się, jakie znaczenie w SEO copywriting mają frazy kluczowe, jak je dobierać i dodatkowo – jak to wszystko ma się do webwritingu.

Co to jest SEO copywriting

Co to jest SEO copywriting?

Chętnie użyłabym polskiego odpowiednika, ale na ten moment jeszcze nie powstał. Termin angielski pochodzi od kombinacji dwóch angielskich słów.

SEO to Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki (Google albo innej). Jest to działanie skierowane na uzyskanie przez daną stronę jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania na dane hasło. Rzecz jasna jest całe mnóstwo czynników, które decydują o miejscu strony w rankingu wyszukiwania. Jednak jej zawartość tekstowa jest jednym z najistotniejszych.

Copywriting oznaczał pierwotnie pisanie tekstów reklamowych, a obecnie zawiera w sobie także teksty innego rodzaju, ale tworzone w celach marketingowych. Oprócz reklam mogą nimi być teksty blogowe, opisy produktów i firm, prowadzenie stron firm w mediach społecznościowych i inne.

SEO copywriting to pisanie tekstów marketingowych do Internetu w taki sposób, aby jak najwyżej znalazły się w wynikach wyszukiwania.

Słowa kluczowe w SEO copywriting

– Czy mógłbyś mi powiedzieć, w którą stronę mam pójść? – spytała Alicja
– Zależy to od tego, dokąd chcesz dojść – powiedział kot.
– Nie wiem, dokąd chcę iść – powiedziała Alicja
– Więc tym bardziej nie ma znaczenia, w którą stronę pójdziesz – powiedział kot.

Nie bądź, Alicją z krainy czarów, lepiej określ jasno, dokąd chcesz dojść. W wypadku Twojej strony internetowej oznacza to, że musisz wiedzieć, na jakie konkretne słowa kluczowe Twoja strona powinna się znaleźć wysoko wśród wyników wyszukiwania.

Słowo kluczowe w wyszukiwarce Google
Przykładowe zapytanie w wyszukiwarce Google

Słowa lub wyrażenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę i które dotyczą Twojego biznesu, powinny używane przez Ciebie jako słowa lub wyrażenia (czy też frazy) kluczowe na Twojej stronie. Każdy istniejący na Twojej stronie tekst powinien mieć przyporządkowane sobie wyrażenie. Prawdopodobnie używasz do publikacji tekstów na stronie CMSa (Content Management System – system zarządzania treścią). Z łatwością znajdziesz w nim miejsce, w którym możesz określić frazę kluczową dla danej strony. Oto, jak takie miejsce wygląda w WordPressie, najpopularniejszym systemie CMS.

SEO copywriting - wpisywanie słowa kluczowego w WordPressie
Zamieszczanie frazy kluczowej w WordPressie


Dobieranie słów kluczowych w SEO copywriting

Mamy tutaj dwa etapy pracy. Pierwszy dotyczy zebrania interesujących nas tematów, drugi – ich zredagowania we frazy kluczowe.

I etap – ustalenie haseł dla SEO

Pierwszym etapem jest ustalenie haseł, które nas interesują. Przykładowo, dla salonu kosmetycznego, taka lista będzie zawierać pozycje: „peeling enzymatyczny”, „peeling kawitacyjny”, „mikroderabrazja”, „mezoterapia mikroigłowa”, „mezoterapia bezigłowa” itd. Z kolei internetowy sklep z pościelą umieści prawdopodobnie na liście „pościel niemowlęca”, „pościel dziecięca”, „pościel antyalergiczna”, „prześcieradła bawełniane”, „prześcieradła satynowe”, „prześcieradła z jedwabne” itd.

II etap – wybór konkretnych fraz SEO

Drugim etapem jest zastanowienie się, w jakich konfiguracjach klienci mogą używać wybranych przez nas haseł. A także, które z nich są najbardziej popularne. Następnie – pisanie tekstów na te właśnie frazy kluczowe. Czy dla hasła „peeling” najlepszą frazą będzie „co to jest peeling enzymatyczny?”? Czy może „zasady dobrego peelingu” albo „Lepszy peeling w domu czy u kosmetyczki?”. Wariantów są tysiące. Dlatego do ich doboru warto skorzystać z odpowiednich narzędzi.

Narzędzia usprawniające dobór słów kluczowych

Google pokazuje najpopularniejsze frazy

Najprostszym narzędziem jest sama wyszukiwarka Google. Gdy wpiszemy wybrane hasło w pole wyszukiwania, Google pokaże nam kilka najpopularniejszych powiązanych sformułowań. Te same sformułowania znajdziemy też pod wszystkimi wynikami wyszukiwania.

Dobieranie słów kluczowych w SEO copywriting - wyszukiwarka Google
Podpowiedzi wyszukiwarki odnośnie najpopularniejszych fraz z danym słowem

Google podpowie nam też, ile wyników można znaleźć na daną frazę.

SEO copywriting - sprawdzenie, ile jest wyników na daną frazę w wyszukiwarce
Informacja z wyszukiwarki Google, ile wyników znajduje na daną frazę

Answer The Public – wizualizacja rodziny fraz

Narzędziem, które w obrazowy sposób pokaże nam, jakie frazy można utworzyć z naszych haseł jest Answer The Public. Na stronie znajdziemy najbardziej popularne pytania, zwroty z zaimkami i porównania dla wybranego hasła. W wariancie bezpłatnym można każdego dnia otrzymać wyniki dla 5 haseł. Oto mapka pytań „mikrodermabrazja”. Uwaga – po otwarciu strony trzeba pamiętać o zmianie języka na polski.

Wizualizacja kluczowych fraz pytających z Answer the public
Wizualizacja kluczowych fraz pytających z Answer the Public

Ubersuggest, Keyword Tool, Planner Google

Najpopularniejsze frazy wraz ze wskazaniem liczby wyszukiwań pokazują zawierają też Ubersuggest, Keyword Tool oraz Planner Słów Kluczowych Google (do niego trzeba posiadać konto Google). Wszystkie działają w sposób przejrzysty i łatwo jest wybrać najlepsze dla siebie narzędzie.

Big money czy long tail?

Czy lepiej wybrać frazę popularną, której odpowiada w necie setki tysięcy wyników, czy może mniej popularną, z którą jednak łatwiej będzie się przebić? To zależy, ile milionów złotych i lat czekania chcesz zainwestować w pozycjonowanie i reklamowanie swojej strony. Jeśli nie masz miesięcznego funduszu reklamowego w kwocie sześciocyfrowej lub większej – lepsze będą mniej popularne, ale za to bardziej dokładne frazy.

Frazy bardziej dokładne, to frazy dłuższe. Stąd nazwa “long tail” – długi ogon. Przykładami takich fraz są „tania mikrodermabrazja Bydgoszcz”, „mikrodermabrazja korundowa a diamentowa”. Frazy długiego ogona muszą zawierać co najmniej trzy słowa. Z pewnością łatwiej będzie znaleźć czytelnika dla artykułów z dokładnymi frazami niż z krótkim hasłem „mikrodermabrazja”.

SEO copywriting czy webwriting?

Obydwa terminy dotyczą podobnych obszarów i w efekcie dziś często używa się ich zamiennie. Jednak nie do końca SEO copywriting i webwriting to synonimy.

Co to jest webwriting?

Pierwotnie webwriting oznaczał pisanie do Internetu bez szczególnej koncentracji na aspektach pozycjonowania, ale z uwzględnieniem specyfiki odbiorcy internetowego.

Specjalista od webwritingu musiał znać sposób czytania przez Internautów, czyli skanowanie tekstów przed ich przeczytaniem. Ciekawe tytuły i nagłówki, które ściśle oddają treść tekstów, zachęcają do zapoznania się z treścią. Niejasny tytuł i długi tekst, bez podziałów na klarowne części opatrzone nagłówkami – przez to przebrnie niewielu użytkowników Sieci. Tekst powinien być do tego zwięzły, napisany prostym językiem i zachęcający czytelnika do dialogu poprzez bezpośrednie zwracanie się do niego. W wypadku stron firmowych webwriter musi też pamiętać o wplataniu odpowiednich wezwań do działania (Zadaj pytanie naszemu ekspertowi! Sprawdź cennik! Pobierz nasz raport!). Odpowiednio skonstruowane takie wezwania, „call-to-action” (CTA), powinny przełożyć się na większe zainteresowanie czytelnika produktami/usługami i ostatecznie zaowocować sprzedażą.

SEO copywriting, przypomnijmy, to tworzenie tekstów, których głównym celem jest wypozycjonowanie strony internetowej. Działanie copywritera SEO ma służyć podniesieniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Marketing treści – webwriting czy SEO copywriting

Jak z powyższego wynika, dziennikarz portalu internetowego powinien być dobrym webwriterem, ale w mniejszym stopniu copywriterem SEO.

Z kolei autor bloga firmowego… musi być jednym i drugim! Tylko zadowolenie zarówno internautów, jak i robotów wyszukiwarki jest warunkiem zwiększenia zainteresowania (na stałe!) stroną Twojej firmy. Aby marketing treści skutecznie zdobywał odbiorców, musi być przyjazny zarówno dla ludzi, jak i dla botów przemierzających Sieć.

Mam nadzieję, że teraz wiesz już nieco więcej na temat co to jest SEO copywriting.

Spodobał Ci się ten wpis – podziel się nim! 😊