Czy Twoja strona internetowa jest aktualna? [lista kontrolna]

4 listopada 2018

Niedziałające formularze, stara promocja, obrazki ładujące się kilka sekund. Banalne, ale jakże powszechne problemy. Czy Twoja strona internetowa jest aktualna? Przejrzyj nasz test. Warto go przeprowadzać raz w miesiącu.

 

Zakładamy, że masz już stronę zbudowaną według prawideł sztuki webmasterskiej, przejrzystą, ładną, wygodną w nawigacji i responsywną. Zadbałeś o to, by internauci od razu wiedzieli, czym się zajmuje Twoja firma i jaka jest jej przewaga konkurencyjna. Kiedy ta strona powstawała, znałeś prawie na pamięć każdy akapit tekstu, dobór grafik spędzał Ci sen z powiek, a dla pewności przeklikiwałeś się przez stronę na wszystkie możliwe sposoby. Ale czas mija, treści przybywa i tak właściwie już nie do końca dobrze pamiętasz, co gdzie znajduje się w Twojej witrynie. Rośnie ryzyko, że będą tam nieaktualne treści.

 

Nieaktualne strony – lista najpowszechniejszych wpadek

  • złe dane w ofercie – wyświetlanie informacji o produkcie/usłudze, które już nie są oferowane, brak aktualizacji opisu elementu oferty (przykładowo znajdujemy „kompatybilne ze wszystkimi wersjami Windows”, co było prawdą przed wprowadzeniem nowej wersji Windowsów, ale już nie teraz), brak informacji o nowych produktach
  • niewłaściwe priorytety w prezentacji oferty – gdy strona powstawała, najważniejszą usługą/produktem był X, ale obecnie firma stawia na usługę/produkt Y. Dlatego to Y powinna być prezentowana na pierwszym miejscu w ofercie.
  • informacja o promocji, która już się zakończyła (dość frustrujące doświadczenie dla klienta, który wchodzi na stronę i widzi „Kup teraz! 30% taniej coś tam z mojej oferty”, a następnie dowiaduje się, że już nie może „kupić teraz” ze wskazanym rabatem)
  • ostatni wpis w dziale „Aktualności” sprzed kilku miesięcy (może nie potrzebujesz tej zakładki?)
  • nieaktualne zaproszenia na wydarzenia przy tekstach eksperckich – dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie przy merytorycznym wpisie blogowym informacji „Więcej o ….. dowiesz się już za tydzień podczas konferencji XYZ. Zapraszamy na nasze stoisko”. Warto natomiast po wydarzeniach usunąć fragment z zaproszeniem.
  • zdjęcia/nazwiska pracowników, którzy odeszli z firmy – najgorszym wariantem jest chwaleniem się na stronie cennymi specjalistami, którzy właśnie przeszli do konkurencji (zdarza się). O ile dobrą praktyką jest prezentowanie zespołu firmy, zwłaszcza kluczowych postaci, już w momencie podjęcia decyzji o zakończeniu współpracy należy natychmiast zmienić dane na stronie.
  • literówki – znacie „zostań panterą” (wezwanie do potencjalnych partnerów)? Albo „kontakt do mediów” (zamiast „dla mediów”)?
  • niedziałające formularze (kontaktowe, do zapisu do newslettera itp.) – szczególnie frustrujące doświadczenie dla internauty i strata potencjalnego klienta
  • błędne dane kontaktowe – brak informacji o zmianie siedziby firmy, nieaktualne numery telefonów, brak informacji o nowych oddziałach lub informacja o oddziałach, które zostały zamknięte.
  • nieaktywne lub źle kierujące linki (ktoś przeniósł stronę lub pogrzebał w kodzie i zapomniał dokładnie sprawdzić efekt) – przede wszystkim trzeba sprawdzić linki w ofercie i zakładce kontakt, ale co jakiś czas warto też sprawdzić linki we wszystkich treściach na stronie (może się też wówczas okazać, że na nowe linkowania między starszymi i nowszymi wpisami blogowymi).
  • zbyt długi czas ładowania strony – w większości wypadków przyczyną są zbyt grafiki zbyt duże lub w niewłaściwych formatach.
  • niezgodność obowiązującymi przepisami – te na szczęście nie zmieniają się tak często, ale tym bardziej warto postarać się o umieszczenie na stronie niezbędnych klauzul RODO i innych, wymaganych branżowymi przepisami.

 

Lista kontrolna do sprawdzania aktualności strony

Dla ułatwienia ułożyliśmy ją według najczęściej stosowanych zakładek. Koniecznie sprawdź jednak również ostatni punkt, który dotyczy problemów występujących na różnych podstronach.

1. Oferta

  • Czy wszystkie aktualne elementy oferty i ich atrybuty (cechy) są prezentowane?
  • Czy usunięto nieaktualne elementy oferty bądź atrybuty?
  • Czy pierwsze w kolejności w ofercie są te produkty lub usługi, które obecnie najbardziej promujesz?

2. Kontakt

  • Czy dane teleadresowe są poprawne?
  • Czy aktualna jest mapka pokazująca siedzibę bądź oddziały firmy?
  • Czy dobrze działa formularz kontaktowy? (sprawdź sam!)

3. Aktualności

– jeśli masz taką zakładkę, czy regularnie są w niej nowe treści? Jeśli brakuje takich treści, to może warto pomyśleć o połączeniu tej zakładki z blogiem.

4. Blog

  • Jeśli przy tekstach eksperckich są zaproszenia na wydarzenia, czy są one aktualne?
  • Jeśli przy tekstach eksperckich są informacje o promocjach, czy są one aktualne?
  • Jeśli przy tekstach eksperckich są linki do pobrania dodatkowych materiałów, to czy te materiały są aktualne?
  • Czy są teksty eksperckie, które opisują wykorzystanie usługi/produktu, którego już nie ma w ofercie?
  • Czy można ustawić nowe przekierowania na blogu, tj. dodać linki w treściach starych wpisów do nowo opublikowanych wpisów?

5. Zespół

– czy imiona, nazwiska, stanowiska i zdjęcia pracowników opublikowane na stronie są aktualne?

6. Klienci/Portfolio

– czy można dodać do zakładki nazwy lub logotypy kolejnych klientów?

7. O nas

– jeśli wprowadziłeś zmiany ofercie, sprawdź, czy nie trzeba dostosować treści w zakładce „O nas”.

8. Na wszystkich stronach

  • formularze – sprawdzaj regularnie każdy rodzaj formularza (do kontaktu, do zapisu do newslettera, do pobrania ebooka itd.)
  • linki – czy są aktywne i kierują tam, gdzie należy?
  • literówki – teksty powinna przejrzeć osoba, która ich nie tworzyła
  • bannery, slidery, pop-upy – czy punktualnie są usuwane formaty, które dotyczą nieaktualnych promocji i informacji?
  • czas ładowania strony – można go sprawdzić na przykład w narzędziu Google’a PageSpeed Insights. W wynikach będą pokazane także wskazówki, które elementy strony należy poprawić, aby przyspieszyć ładowanie strony.

I jak, czy Twoja strona internetowa jest aktualna???

 

Aktualna strona – i co dalej?

Wiesz już, jak sprawdzać aktualność danych na Twojej stronie firmowej i robisz to regularnie? Świetnie. W ten sposób będziesz prezentować swoją firmę i ofertę zgodnie ze swoją aktualną strategią. Jednocześnie unikniesz wpadek, przez które mógłbyś stracić potencjalnych klientów. O tym, jak sprawdzać, czy treści na Twojej stronie są atrakcyjne dla Twoich odbiorców i czy pomagają im w decyzjach zakupowych opowiemy w kolejnym wpisie.

Na koniec coś, co możecie uznać za żart, ale to prawdziwa sytuacja. Pracownik dzwoni do agencji i skarży się, że nie może wgrać nowych plików na stronę Sugeruje, że coś jest nie tak z narzędziem do transferu plików. Prosi o pomoc w tym temacie. Natychmiast sprawdzamy problem i okazuje się, że… od kilku godzin nie działa strona firmy z powodu awarii u dostawcy hostingu. Firma nawet o tym nie wiedziała. Warto czytać swoje własne strony i regularnie je odwiedzać! 🙂

 

Masz pytania odnośnie swojej strony internetowej? Czekamy!