Dobra strona internetowa musi być aktualna – czy Twoja jest? [test]

4 listopada 2018

Czy to dobra strona internetowa, gdy mamy na niej niedziałające formularze, starą promocja i obrazki ładujące się kilka sekund? A jest to bardzo powszechna sytuacja. Pracujesz w pośpiechu i pewne tematy umykają. Sprawdź, czy Twoja strona jest aktualna przy pomocy naszego testu. Warto go przeprowadzać raz w miesiącu.

Na początku każda dobra strona internetowa jest aktualna

Zakładamy, że masz już stronę zbudowaną według prawideł sztuki webmasterskiej, przejrzystą, ładną, wygodną w nawigacji i responsywną. Zadbałeś o to, by internauci od razu wiedzieli, czym się zajmuje Twoja firma i jaka jest jej przewaga konkurencyjna. Dobra strona internetowa to był Twój cel nr 1 w czasie, gdy była tworzona.

Kiedy strona powstawała, znałeś prawie na pamięć każdy akapit tekstu, dobór grafik spędzał Ci sen z powiek, a dla pewności przeklikiwałeś się przez stronę na wszystkie możliwe sposoby. Ale czas mija, treści przybywa i tak właściwie już nie do końca dobrze pamiętasz, co gdzie znajduje się w Twojej witrynie. Rośnie ryzyko, że będą tam nieaktualne treści.

Dobra strona internetowa – test jej aktualności

Dla ułatwienia ułożyliśmy test według najczęściej stosowanych zakładek. Koniecznie sprawdź jednak również ostatni punkt, który dotyczy problemów występujących na różnych podstronach.

1. Oferta

  1. kompletność – czy wszystkie aktualne elementy oferty (produkty, usługi) i ich atrybuty (cechy) są prezentowane?
  2. aktualność – czy usunięto nieaktualne elementy oferty bądź atrybuty?
  3. na początku najważniejsze – czy pierwsze w kolejności w ofercie są te produkty lub usługi, które obecnie najbardziej promujesz?

2. Kontakt

  1. dane teleadresowe – czy są poprawne?
  2. mapka pokazująca siedzibę bądź oddziały firmy – czy jest aktualna?
  3. formularz kontaktowy – czy działa bez zarzutu? (sprawdź sam!)
  4. ikonki do mediów społecznościowych – czy są ikonki linkujące do Twoich stron na Facebooku, LinkedInie i innych portalach i czy dobrze działają?

3. Aktualności

Jeśli masz taką zakładkę, czy regularnie są w niej nowe treści? Gdy ich brakuje, to może warto pomyśleć o połączeniu tej zakładki z blogiem.

4. Blog

a) zaproszenia na wydarzenia

Czy masz przy tekstach eksperckich zaproszenia na wydarzenia? Przykładem może być zaproszenie na regionalną konferencję rolniczą przy poradniku o doborze nasion. Jeśli wydarzenie już minęło, trzeba usunąć zaproszenia. (inaczej niż w zakładce Aktualności – tam w starych wpisach mogą być zaproszenia na minione wydarzenia).

b) informacje o promocjach

Informacje o promocjach przy tekstach eksperckich są bardzo dobrym pomysłem. Nawiązując do powyższego przykładu – przy tekście o doborze nasion warto umieścić informację „Do 15 stycznia nasiona rzepaku 20% taniej!”. Jednak po 15 stycznia tekst należy zostawić, ale info o promocji musi być usunięte.

c) linki do pobrania dodatkowych materiałów

Jeśli przy tekstach eksperckich są linki do pobrania dodatkowych materiałów (ebooków, raportów itp.), to czy te materiały są aktualne?

d) teksty eksperckie dot. starej oferty

Czy są teksty eksperckie, które opisują wykorzystanie usługi/produktu, którego już nie ma w ofercie? Takie teksty mogą zostać, ale trzeba na końcu zaznaczyć, że usługa/produkt X została obecnie zastąpiona usługą/produktem Y.

e) linkowanie wewnętrzne

Czy można ustawić nowe przekierowania na blogu, tj. dodać linki w treściach starych wpisów do nowo opublikowanych wpisów? Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem pozycjonowania strony. (Przeczytaj – Co to jest SEO copywriting)

5. Zespół

Czy imiona, nazwiska, stanowiska i zdjęcia pracowników opublikowane na stronie są aktualne?

6. Klienci/Portfolio

Czy można dodać do zakładki nazwy lub logotypy kolejnych klientów? Rozbudowane i wartościowe portfolio to istotny element dobrej strony internetowej.

7. O nas

Jeśli wprowadziłeś zmiany ofercie, sprawdź, czy nie trzeba dostosować treści w zakładce „O nas”.

8. Na wszystkich stronach

  1. formularze – sprawdzaj regularnie każdy rodzaj formularza (do kontaktu, do zapisu do newslettera, do pobrania ebooka itd.)
  2. linki – czy są aktywne i kierują tam, gdzie należy?
  3. literówki – teksty powinna przejrzeć osoba, która ich nie tworzyła
  4. bannery, slidery, pop-upy – czy punktualnie są usuwane formaty, które dotyczą nieaktualnych promocji i informacji?
  5. czas ładowania strony – można go sprawdzić na przykład w narzędziu Google’a PageSpeed Insights. W wynikach będą pokazane także wskazówki, które elementy strony należy poprawić, aby przyspieszyć ładowanie strony. Dobra strona internetowa musi ładować się w ciągu ułamków sekund.

I jak, czy Twoja strona internetowa jest aktualna???

Aktualna strona – i co dalej?

Wiesz już, jak sprawdzać aktualność danych na Twojej stronie firmowej i robisz to regularnie? Świetnie. W ten sposób prezentujesz swoją firmę i ofertę zgodnie ze aktualną strategią. Unikasz wpadek, przez które mógłbyś stracić potencjalnych klientów. Dobra strona internetowa jest doskonałą wizytówką Twojej firmy.

O tym, jak sprawdzać, czy treści na Twojej stronie są atrakcyjne dla Twoich odbiorców i czy pomagają im w decyzjach zakupowych przeczytasz we wpisie „Podstawy Google Analytics„. Zajrzyj do tego tekstu, bo dobra strona internetowa to strona, która sprzedaje 🙂

Ty pierwszy musisz wiedzieć, że coś nie gra na stronie

Na koniec coś, co możecie uznać za żart, ale to prawdziwa sytuacja. Pracownik dzwoni do agencji i skarży się, że nie może wgrać nowych plików na stronę Sugeruje, że coś jest nie tak z narzędziem do transferu plików. Prosi o pomoc w tym temacie. Natychmiast sprawdzamy problem i okazuje się, że… od kilku godzin nie działa strona firmy z powodu awarii u dostawcy hostingu. Firma nawet o tym nie wiedziała…

Chcesz mieć dobrą stronę internetową z aktualnymi danymi? Warto ją regularnie odwiedzać, czytać i sprawdzać przy użyciu naszego testu! 🙂

Przeczytaj inne wpisy z kategorii Content Marketing:

  1. Najczęstsze wpadki na stronie internetowej – nietechniczne
  2. 7 darmowych narzędzi do prezentacji cytatów
  3. Blog firmowy – 3 najczęstsze przyczyny porażek