Dobre teksty SEO – 14 zasad, o których nie możesz zapomnieć

15 kwietnia 2019

Dobre teksty SEO mają duże znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Aby były skuteczne, muszą mieć określoną strukturę, zawierać słowa kluczowe, dobrze rozmieszczone nagłówki, linki i opisy. Muszą też być napisane językiem atrakcyjnym dla internautów. Poznaj 14 zasad, dzięki którym Twoje teksty SEO odniosą sukces.

1. Tytuł tekstu SEO – chwytliwy i z frazą kluczową

Tytuł to doskonałe miejsce do umieszczenia frazy kluczowej w tekście SEO. Może być dłuższy od frazy, ale powinien ją zawierać. Prawidłowa ścieżka – wybierasz frazę kluczową i myślisz, czy sama w sobie stanowi chwytliwy tytuł, czy należy coś do niej dodać.

O doborze słów kluczowych pisałam w tekście „Co to jest SEO copywriting?”. Przeczytaj go, aby sprawdzić, jakie frazy kluczowe będą najlepsze na Twojej stronie firmowej.

2. Wstęp SEO – konkretny, a nie poetycki

We wstępie musisz ująć w telegraficznym skrócie całą zawartość tekstu SEO. Internauci oczekują tutaj konkretnych haseł, na podstawie których zdecydują, czy warto kontynuować lekturę. Nie możesz liczyć, że zabawny czy tajemniczy początek zainteresuje licznych czytelników. To jest możliwe w mediach tradycyjnych oraz czasem na portalach poświęconych ogólnej tematyce. Na blogu firmowym czytelnicy decydują w ciągu ułamków sekund, czy dalsza lektura przyniesie im konkretne potrzebne informacje.

3. Dużo nagłówków i krótkie sekcje

Tekst musi być podzielony na małe sekcje, które posiadają swoje tytuły. Internauci standardowo najpierw czytają nagłówki, a dopiero gdy te okażą się dla nich interesujące, wówczas przystępują do czytania tekstu. Bez nagłówków Twoje teksty tracą tych potencjalnych odbiorców.

Na stronie powinien być tylko jeden nagłówek z poziomu H1. Reszta tekstu powinna być podzielona na fragmenty, z których każdy powinien być opatrzony nagłówkiem z poziomu H2. Z kolei w tych częściach można wyodrębniać fragmenty z nagłówkami H3 i z kolejnych poziomów.

4. Kluczowe frazy w nagłówkach

Roboty wyszukiwarki uważają tytuł i nagłówki za miejsca ważniejsze od reszty tekstu, dlatego też w tych miejscach należy umieszczać frazy kluczowe oraz ich elementy. Oczywiście nienaturalnie będzie brzmiało wstawianie frazy w każdym nagłówku, ale przynajmniej w jednym czy dwóch jest to dobrym rozwiązaniem. Frazy mogą być też lekko modyfikowane, można też używać synonimów, ponieważ Google coraz lepiej radzi sobie z polskim językiem.

5. Kluczowe frazy w tekstach SEO

Frazę kluczową można i warto powtórzyć kilka razy w tekście, ale na pewno nie należy umieszczać jej w co drugim zdaniu. Raz, że nie da się tego czytać i Twoi odbiorcy się zniechęcą. Dwa, roboty wyszukiwarki uznają, że tekst jest bez wartości, bo ukierunkowany wyłącznie na pozycjonowanie (będą mieć rację) i zignorują go. Frazy kluczowe (wraz z odmianami) powinny stanowić zdecydowanie nie więcej niż 5 procent całego tekstu. W dobrych, pogłębionych artykułach stanowią 1-3 procent.

6. Dana fraza kluczowa dla tylko jednej podstrony

Dana fraza kluczowa powinna być przyporządkowana tylko jednej podstronie. Nie używaj tej samej frazy dla dwóch lub więcej podstron na swojej stronie, aby nie doprowadzić do sytuacji, że będą ze sobą współzawodniczyć.

Roboty wyszukiwarki szukają zawsze tylko jednego wyniku na danej stronie. Jeśli znajdą dwa, tzn. dwie podstrony, które mogą stanowić odpowiedź na dane zapytanie, to same wybiorą jeden z nich, a druga podstrona pójdzie w mroki zapomnienia.

Niekiedy filtrowanie może sprawić, że ta sama treść będzie dostępna pod różnymi adresami url, przykładowo dany produkt może należeć do kategorii „kremy dla kobiet dojrzałych” i „nowości”, co już wygeneruje dwa url-e. Podobnie dana strona może być dostępna pod adresem z www i bez www, albo w wersji mobilnej i desktopowej. Wówczas należy poinformować wyszukiwarkę, który url powinna uważać za właściwy.

7. Prosty język

Internauci nie doceniają urody wyrafinowanych wyrażeń czy subtelnych niedopowiedzeń. Pisz jak najprościej, czyli:

  • Stosuj krótkie zdania – ludzie czytają w biegu i nie mają czasu na rozszyfrowywanie złożonych sformułowań.
  • Unikaj używania strony biernej – zamiast „opony zostały przez nas wyprodukowane” napisz „wyprodukowaliśmy opony”.
  • Unikaj nadmiaru imiesłowów – zamiast „zakład produkujący opony” napisz „zakład, który produkuje opony”.
  • Wykorzystuj listy punktowane i numerowane. Zawsze, gdy wymieniasz kilka elementów, warunków, cech, zasad itd. – zrób to w postaci listy. Jest to znacznie bardziej przejrzysty sposób niż opisywanie tych elementów w kolejnych akapitach.

8. Zwięzłość w tekstach SEO

Konkrety i jeszcze raz konkrety. Zero wodolejstwa. Pisz klarownie, ale maksymalnie zwięźle.

Zawsze po napisaniu tekstu przeczytaj go ponownie i sprawdź, czy nie można dokonać w nim skrótów.

9. Ilustracje z opisem alternatywnym

Roboty wyszukiwarki nie umieją jeszcze poprawnie odczytywać treści z obrazków. Aby im to umożliwić, opisuj każdy swój obrazek. Rób to przez nadawanie obrazkom atrybutu alt czy inaczej alternatywnego opisu. Umożliwia to każdy system CMS. W atrybutach alt wykorzystuj frazę kluczową dla danego artykułu, stosuj ją także w nazwie pliku obrazka.

10. CTA w tekstach SEO

Każda treść marketingowa, czyli również teksty SEO zamieszczane na Twojej stronie, powinna zawierać żądanie (ang. Call to action = CTA) skierowane do czytelnika. Nie musi być to proste skłanianie do złożenia zamówienia. Raczej nie będzie ono też skuteczne. Warto natomiast zachęcać odbiorcę do działań, które go bliżej zwiążą z firmą i zwiększą jego zainteresowanie ofertą. Wśród takich będzie zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka czy odwiedziny stoiska firmy podczas targów branżowych. Dlatego pamiętaj, aby zamieścić w swoim tekście (najczęściej na końcu i pod wstępem) wezwanie do działania.

11. Opisy meta i atrakcyjny wygląd strony w wynikach wyszukiwania

Metaopis jest to opis strony, jaki pokazuje się w wynikach wyszukiwania.

Teksty SEO - opis meta = metaopis

Zawartość opisu nie ma znaczenia dla robotów wyszukiwarki, ale jest istotna dla osób przeszukujących Sieć. Dobry opis strony na niższej pozycji może sprawić, że internauta otworzy właśnie ją, a nie stronę, która jest w wyszukiwarce wyżej. Dlatego warto, aby metaopis w Twoim tekście SEO był konkretny, ale jednocześnie interesujący.

Podobnie istotne są tytuł SEO i cały wygląd strony w wynikach wyszukiwania. Wiele CMSów ma wbudowaną możliwość ich podglądu. W WordPressie umożliwia to wtyczka  Yoast SEO. Jeśli korzystasz z innego systemu, możesz użyć bezpłatnego narzędzia Tothweb, aby zobaczyć, czy Twoja strona prezentuje się korzystnie wśród innych wyników wyszukiwania.

Teksty SEO - podgląd w wynikach wyszukiwania
Podgląd podstrony w wynikach wyszukiwania w WordPressa

12. Teksty SEO a linkowanie wewnętrzne

Na każdej podstronie (czyli na przykład w każdym wpisie blogowym czy aktualności) zamieszczaj linki do innych, powiązanych tematycznie podstron. Jest to możliwe nawet wówczas, gdy Twoja strona funkcjonuje od niedawna i nie masz na niej jeszcze wielu podstron. Na pewno zawiera opis oferty Twojej firmy. Choćby do wybranych elementów oferty powinieneś umieszczać linki w każdym kolejnym tekście SEO na stronie.

Linkowanie wewnętrzne jest ważne, ponieważ:

  1. Zachęca czytelników do pozostania na stronie – wskazujesz kolejne powiązane teksty i tym samym bardziej angażujesz odbiorców
  2. Ułatwia robotom wyszukiwarki „chodzenie” po stronie poprzez ścieżki wskazane linkami

Warto co jakiś czas przejrzeć stare teksty na stronie i sprawdzić, czy nie można do nich wstawić linków do nowszych tekstów.

13. Przyjazny adres podstrony (URL) dla tekstu SEO

Adres podstrony powinien zawierać frazę kluczową. Słowa w adresie należy połączyć myślnikami i powinny one być napisane małymi literami bez użycia polskich znaków. Przykładowo dla frazy „jak wybrać rodzaj jabłek” adres URL powinien wyglądać https://twojadomena.pl/jak-wybrac-rodzaj-jablek. Z samego adresu internauta powinien łatwo wywnioskować, czego dotyczy tekst.

14. Linki do mediów społecznościowych

Umożliw czytelnikom łatwe podzielenie się Twoim tekstem ze znajomymi dzięki ikonkom linkującym do mediów społecznościowych. Wiele bezpłatnych wtyczek, takich jak Add This, umożliwia szybkie umieszczenie ikonek.

Linki z social media to także podniesienie rankingu strony w wyszukiwarce.

Przeczytaj także inne teksty z kategori SEO/SEM:

  1. Czy Twoja strona internetowa jest aktualna?
  2. Podstawy Google Analytics
  3. Jak dobierać frazy kluczowe do tekstu SEO