Ile kosztuje fanpage?

9 listopada 2014

Aby odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje fanpage, trzeba zorientować się, co wchodzi w zakres tej usługi. Dlaczego może ona kosztować kilkaset złotych albo kilka tysięcy złotych miesięcznie? Ile złotych faktycznie trzeba przeznaczyć na prowadzenie strony na Facebooku?

Ile kosztuje fanpage? Twarz zastanawiającej się kobiety.

Co jest potrzebne do prowadzenia fanpage’a?

Aby odpowiedzieć na pytanie o miesięczny koszt fanpage’a, trzeba zastanowić się, co składa się na prowadzenie strony na Facebooku. Podobnie, jak przy zakupie samochodu – najpierw ustalamy, które elementy są dla nas niezbędne (napęd na cztery koła? duży bagażnik?), a potem jaka ich jakość będzie dla nas satysfakcjonująca (Trabant czy Jaguar? Nowy czy kilkuletni?).

Prowadzący fanpage musi przeznaczyć czas i środki na:

1. Koncepcja całego fanpage’a

Po założeniu strony na Facebooku, potrzebne jest stworzenie jej koncepcji. Koncepcja fanpage’a to określenie, do kogo powinny być adresowane wpisy, jakie treści zainteresują tych odbiorców, jakie powinny być główne tematy wpisów na fanpage’u, jaką dobrać do nich formę i jak często oraz kiedy publikować wpisy. Taką koncepcję warto weryfikować co jakiś czas, na podstawie analiz statystyk polubień, komentarzy, udostępnień i przekierowań na stronę.

Efektem prowadzenia strony na Facebooku bez koncepcji są wpisy z kotkami i pieskami firmowych fanpage’ach, które nijak się mają do oferty marki i tylko zniechęcają potencjalnych fanów.

2. Pomysły na konkretne wpisy na fanpage’u

Aby wpisy na fanpage’u zaciekawiły użytkowników, ich autor musi być:

  • inteligenty, dowcipny, pomysłowy oraz znać choć trochę branżę firmy,
  • na bieżąco z wydarzeniami, które mogą zainteresować fanów, trendami i wydarzeniami branżowymi oraz działaniami konkurencji. Innymi słowy: poświęcać regularnie czas na przejrzenie odpowiednich mediów tradycyjnych, portali, blogów, fanpage’y oraz grup dyskusyjnych.

Kluczowy wpływ na to, ile kosztuje fanpage, ma to, kto go prowadzi. Czy jest to pracujący dorywczo student, początkujący marketer czy doświadczony ekspert mediów społecznościowych.

Logowanie do Facebooka na smartfonie

3. Interakcja z fanami

Plan minimum w zakresie interakcji z fanami to odpowiadanie na wiadomości oraz komentarze.

Rekomendowane jest jednak także komentowanie, jako strona, wpisów na innych pokrewnych stronach, na których można „zaistnieć” i z których można pozyskać fanów, zapraszanie do polubień strony oraz uczestnictwo w dyskusjach w powiązanych tematycznie grupach na Facebooku. To ogromnie wpływa na zasięg organiczny komunikacji.

4. Zdjęcia i filmy na fanpage

Największe zainteresowanie budzą zwykle zdjęcia (oraz filmy) oryginalne i wysokiej jakości, czyli zrobione przez dobrego fotografa i niedostępne wcześniej na Facebooku. Oznacza to zatrudnienie własnego fotografa lub zakup zdjęć z prawem wyłączności.

Tańszym rozwiązaniem jest zakup zdjęć bez praw wyłączności z internetowych banków zdjęć, choć tu pojawia się już ryzyko, że foty będą znane już użytkownikom FB i wzbudzą mniejsze zainteresowanie.

Najtańszym wariantem jest znalezienie w Sieci darmowych zdjęć – w tym wypadku albo należy poświęcić co nieco czasu na pozyskanie ciekawych i mało znanych fot, albo liczyć się z wywołaniem uczucia nudy u oglądających fanpage.

5. Obróbka zdjęć i wideo na fanpage

Opracowanie jednolitej oprawy graficznej dla zdjęć, dodawanie logotypów lub napisów do wybranych zdjęć (na przykład „Wesołych Świąt” do foty ośnieżonej siedziby firmy lub „wyprzedaże do 60%” do zdjęcia firmowej kolekcji odzieży), kadrowanie zdjęć i tworzenie kolaży.

6. Dedykowane grafiki na fanpage’u

Któż nie zna Serca i Rozumu Orange? Każdy wpis z ich udziałem zdobywa od kilkuset do kilku tysięcy polubień. Wymyślenie i ożywianie takich stworków wymaga zaangażowania pomysłowego i doświadczonego zespołu grafików. Zainteresowanie użytkowników wzbudzą też zabawne fotomontaże, jak na fanpage’u Kurka Wolna. Lecz znów, ich stworzenie wymaga doskonałego pomysłu, nieco czasu i umiejętności obróbki zdjęć na minimum średnim poziomie. Dedykowane grafiki znajdujemy na zdecydowanej mniejszości fanpage’y, ale gdy są one na dobrym poziomie niemal gwarantują zainteresowanie użytkowników.

7. Aplikacje oferowane na fanpage’u

Najpopularniejsze aplikacje do wykorzystania na fanpage’ach to te, które ułatwiają przeprowadzanie konkursów lub quizów. Ich wykorzystanie jest pożądane, gdy chcemy pozyskać leady, na przykład adresy e-mail uczestników do rozbudowy bazy mailingowej. Z największymi kosztami należy się liczyć przy wykorzystaniu aplikacji dedykowanej, z grafiką przygotowaną specjalnie do danej akcji. Zakup standardowych aplikacji to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych (taniej w pakiecie aplikacji, drożej przy zakupie pojedynczej aplikacji).

8. Reklama na Facebooku

Zakup reklam na Facebooku jest obecnie niemal koniecznością przy prowadzeniu stron firmowych. Decydują o tym dwa względy. Po pierwsze, jedynie mały odsetek fanów widzi na stronie głównej Facebooka wpisy z polubionego fanpage’a. Po drugie, reklamy umożliwiają dotarcie do użytkowników z grupy docelowej (np. matek w wieku 30-45 lat mieszkających w Bydgoszczy, posiadających wyższe wykształcenie i interesujących się fitnessem), którzy nie są naszymi fanami. Minimalna kwota, od jakiej można zakupić wyświetlanie reklam na Facebooku to 1 dolar dziennie.

9. Analityka fanpage’a

Trzeba regularnie sprawdzać, jakie zaangażowanie wywołują i jaki zasięg mają wpisy. Dzięki temu można wychwycić spadek zainteresowania, a także jego wzrost i tym samym dowiedzieć się, które wpisy interesują Twoich odbiorców. Warto także analizować, kto ogląda wpisy – czy są to osoby z grupy docelowej, które mają szansę stać się klientami firmy, czy też może cały wysiłek na prowadzenie fanpage’a idzie na marne, bo oglądają go wyłącznie osoby, które nie są zainteresowane zakupami u Ciebie? Takie działania też wchodzą w zakres prowadzenia fanpage’a.

10. Śledzenie nowości na Facebooku

Facebook wciąż wprowadza udoskonalenia oraz dostosowuje się do trendów wspólnych dla całej Sieci. Prowadzący fanpage musi być na bieżąco z nowinkami Facebooka. Musi znać przepisy, dzięki którym nie będzie ryzyka zablokowania strony. Musi wiedzieć, jak wykorzystać nowe możliwości serwisu. To także zabiera czas.

Ile kosztuje fanpage?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje fanpage. Nawiązując do wcześniejszej motoryzacyjnej analogii – wszystko będzie jasne, gdy ustalimy jakiej klasy, jakiego modelu i iluletni samochód spełni nasze oczekiwania. A może mamy już jakieś części do auta? Koszt zlecenia prowadzenia fanpage’a będzie niższy, jeśli po Twojej stronie będzie dostarczenie grafik.

Bez dopracowanej koncepcji, przemyślanych i zaciekawiających wpisów, udziału w dyskusjach na innych fanpage’ach i w grupach, dedykowanych grafik, wyszukanych zdjęć i ich obróbki, aplikacji i zakupu reklam – kilkaset złotych będzie aż nadto. Tylko czy taki fanpage będzie interesujący?

Zobacz także: