Jak budować wizerunek pracodawcy?

18 marca 2019

Jak budować wizerunek pracodawcy? W skrócie odpowiedź brzmi następująco: daj pracownikom wartość, powiedz o tym i zapytaj, co można jeszcze poprawić. Poznaj bliżej pracę w tych trzech obszarach.

Jak budować wizerunek pracodawcy

Jak budować wizerunek pracodawcy – #1 wartości dla pracowników

Co jest wartością dla pracowników Twojej firmy?

Jest to kluczowe pytanie przy pracy nad wizerunkiem pracodawcy. Musisz wiedzieć, co cenią obecni pracownicy, a także osoby, które chciałbyś do firmy przyciągnąć? Albo co mogłoby być taką wartością? Wyobraź sobie swojego wymarzonego pracownika i zastanów się – dlaczego miałby się zdecydować na pracę właśnie u Ciebie.

Odpowiedź zależy w dużej mierze od branży i stanowiska. Sprawdź badania realizowane dla firm z Twojego obszaru oraz dla osób o danych kwalifikacjach. Wyniki tych badań pozwolą Ci stwierdzić, czy oferujesz swoim pracownikom najbardziej pożądane wartości. Prawie wszystkie analizy wskazują, że czynnikiem nr 1 przy wyborze lub ocenie pracodawcy jest wysokość wynagrodzenia. Jeśli tutaj firma „dała z siebie wszystko” pomyśl o pozostałych determinantach zadowolenia pracowników.

Wartości dla pracowników (poza wynagrodzeniem)

  1. Możliwość rozwoju zawodowego – określona ścieżka kariery i przekonanie, że awanse zależą od obiektywnych osiągnięć
  2. Marka pracodawcy – praca w znanej firmie otwiera większe możliwości zatrudnienia w przyszłości)
  3. Kultura organizacyjna – wartości firmy wpływające na sposób pracy. Przykładowo samodzielność kontra zgodność z procedurami albo nastawienie na wyniki (liczy się efekt, nie to, jak go dostarczasz) kontra monitorowanie sposobu realizacji zadań. Także sposób komunikacji i sposób traktowania pracowników przez przełożonych. Są to również wartości, dzięki którym firma może być w oczach pracowników bardziej lub mniej szlachetna – na przykład poprzez działania na rzecz społeczności lokalnej.
  4. Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym – choć należy wziąć pod uwagę, że na najwyższych i świetnie wynagradzanych stanowiskach ta wartość przestaje mieć znaczenie (poznaj wyniki badań)
  5. Pakiet socjalny – bezpłatny pakiet medyczny, karta fitness, dofinansowanie do szkoleń, dofinansowanie do przedszkola dla dzieci, ciekawe imprezy integracyjne itd. Coraz więcej elementów pakietu staje się standardem, a jednak pracownicy zwracają uwagę na ich obecność.
  6. Lokalizacja – łatwość dojazdu, sam budynek oraz atrakcyjność okolicy (na przykład centrum Warszawy kontra peryferie Pragi) wpływa również na ocenę firmy przez pracowników.

Zastanów się, jak optymalnie poukładać dostępne środki

Jest to praca bez końca, ponieważ zmieniają się oczekiwania pracowników (które na bieżąco musisz badać), zmieniają się możliwości i potrzeby firmy, zmieniają się również priorytety w zależności od składu zarządu. Jednak działania w tym obszarze to absolutna podstawa przy budowaniu wizerunku pracodawcy. Zresztą czasami mało kosztowne elementy, jak zakup dodatkowych miejsc parkingowych, mogą bardzo pozytywnie wpłynąć na odbiór ze strony kluczowych pracowników.

Jak budować wizerunek pracodawcy – #2 informuj pracowników

Twoi pracownicy nie będą cenić wartości, o których nie wiedzą. Niby oczywiste, ale tak często osoby odpowiedzialne za HR lub Employer Branding zapominają o tej sprawie. Informowanie to nieprzerwany proces, gdy chcesz budować wizerunek pracodawcy w sposób profesjonalny.

Sprawdź, czy Twoi pracownicy wiedzą:

  • jaka jest ich ścieżka kariery? Do jakich szkoleń mogą uzyskać dofinansowanie?
  • jakimi sukcesami firma może się pochwalić? Mogą to być wzrost sprzedaży, otrzymanie nagrody branżowej albo pozyskanie szczególnie ważnego klienta.
  • jak firma wspiera społeczność lokalną lub środowisko naturalne? Być może pomagacie domowi dziecka albo dokładacie szczególnie dużo starań do segregacji odpadów. Powiedzcie o tym!
  • jakie są udogodnienia w pracy? Na przykład, jeśli jest dopuszczalna możliwość pracy zdalnej – czy każdy o tym wie? Albo może dofinansowujecie dojazdy komunikacją miejską – czy wszyscy pracownicy mają tego świadomość?
  • co zawiera pakiet socjalny? O pakiecie medycznym będą wiedzieć wszyscy, ale czy każdy wie, że dofinansowujecie wynajęcie opiekunki do dziecka?

Jak informować pracowników?

Wszelkie informacje o wartościach dla pracowników powinny być zgromadzone na stronie intranetowej. Standardem jest też używanie w komunikacji z pracownikami mailingów oraz mediów społecznościowych. Zrób jednak więcej!

Po pierwsze – działaj indywidualnie przy wykorzystaniu nieformalnych informacji. Wiesz, że ktoś myśli o zakupie większego mieszkania – poinformuj go, że może wziąć bezpłatną pożyczkę. Dowiedziałeś się, że ktoś narzeka na korki – powiedz o dofinansowaniu do komunikacji miejskiej.

Po drugie – dzięki współpracy działów HR i marketingu upubliczniaj wybrane pozytywne elementy pracy w firmie (po uzyskaniu każdorazowo akceptu przełożonych). Takie informacje, znalezione w niezależnych źródłach, na przykład prasie biznesowej, skutecznie pomagają budować wizerunek pracodawcy zarówno wśród obecnych, jak i potencjalnych pracowników.

Jak budować wizerunek pracodawcy – #3 rozmawiaj z pracownikami

Cały wysiłek skierowany na kreowanie wartości i informowanie o nich okaże się niewspółmierny do efektów, jeśli komunikacja z pracownikami będzie jednokierunkowa. O tym zresztą wspominaliśmy na początku – to od pracowników i kandydatów musisz zdobywać informacje, co jest dla nich ważne. Nawet, jeśli zrobiłeś to raz i poświęciłeś temu sporo czasu – to nie wystarczy. Dialog musi trwać. Chcesz budować wizerunek pracodawcy – nie siedź przy biurku, tylko rozmawiaj!

Dwukierunkowa komunikacja

Oto krótkie cztery punkty napisane w odniesieniu do działu HR, jednak powinien je wykorzystywać także każdy dobry szef.

  1. zachęcaj pracowników do zadawania pytań i odpowiadaj na nie,
  2. sam zadawaj pytania,
  3. reaguj na odpowiedzi, czyli próbuj realizować sugestie pracowników,
  4. podtrzymuj kontakt.

Rozmowa jest także doskonałym narzędziem do uświadamiania pracownikom, dlaczego takie a nie inne rozwiązania zostały przyjęte. A także źródłem informacji do lepszego ich dostosowania.

Kto jest odpowiedzialny za budowanie wizerunku pracodawcy?

Niezależnie od tego, na jakim stanowisku pracujesz, działanie w pojedynkę jest tutaj skazane na porażkę. Aby budować wizerunek pracodawcy, niezbędna jest praca zespołowa zarządu, działów HR/Employer Branding, PR/marketing i kierowników średniego szczebla. Praca, która musi się odbywać dzień po dniu. Ale za to daje dużo satysfakcji! 🙂

Jak wyglądają Twoje doświadczenia? Podziel się nimi w komentarzach lub napisz do nas! Porozmawiajmy o tym, jak najlepiej budować wizerunek pracodawcy!

Przeczytaj inne teksty dotyczące budowania wizerunku firmy:

  1. Employer Branding – krok 1: poznaj opinie o firmie
  2. Czy CSR się opłaca?
  3. Własny pracownik czy agencja?