Jak ocieplić wizerunek firmy na święta? – 4 kroki
22 grudnia 2014Boże Narodzenie kojarzy się z rodziną, domowym ciepłem i prezentami. Warto wykorzystać te skojarzenia dla wizerunku firmy. Wystarczy oprzeć komunikację na… wspomnieniach z dzieciństwa. Przeczytaj, jak ocieplić wizerunek firmy na święta.
Pamiętacie święta Bożego Narodzenia w domu rodzinnym? Gotowanie barszczu lub grzybowej, ubieranie choinki, pastowanie podłogi, pakowanie prezentów… Poza aspektem religijnym mamy tu cztery grupy działań:
- sprzątanie i świąteczne przystrojenie domu,
- wysyłka kartek świątecznych,
- przygotowanie prezentów,
- spotkania z najbliższymi i przygotowania do nich,
To dobry scenariusz do planowania bożonarodzeniowej komunikacji w firmie.
1. Świąteczny wystrój
„Poważne” firmy analizują sprawozdania finansowe, optymalizują wykorzystanie przestrzeni magazynowej i kontrolują proces produkcyjny… A jeśli zamiast tego pracownicy poświęcą trochę czasu na ubranie choinki? Może nawet prezes? Od razu robi się cieplej i mniej poważnie. 🙂
Do udekorowania mamy trzy przestrzenie należące do firmy i poza nią:
- offline wewnątrz – pomieszczenia pracownicze, sklepy, magazyny itp.,
- offline na zewnątrz – pole do popisu, pozwalające zwiększyć znajomość firmy i poprawić stosunek do niej lokalnej społeczności. Firma ma na to szanse, gdy np. zorganizuje i przystroi dużą choinkę w swojej dzielnicy, wesprze świąteczne iluminacje na budynku szkoły czy choćby ozdobi lampkami swój długi parkan.
- online: świąteczne grafiki:
- na stronie internetowej firmy,
- na profilach w mediach społecznościowych,
- w mailingach.
2. Wysyłka życzeń świątecznych
Niekoniecznie w tradycyjnej formie i niekoniecznie wysłanych na poczcie, ale obowiązkowo – personalizowanych. Przygotowanie kartki świątecznej z logo firmy i własnymi życzeniami to dziś sprawa prosta nawet dla osób bez umiejętności graficznych (do wykorzystania aplikacje, np. Canva – zob. nasz przewodnik po programie, Pixlr, Fotor, PicMonkey). Bardziej ambitni mogą się pokusić o przygotowanie kartki ze zdjęciem swojej załogi np. na tle firmy.
Życzenia powinny znaleźć się we wszelkich kanałach komunikacji Firmy – zwłaszcza w bezpośrednich rozmowach z klientami i partnerami, na stronie internetowej firmy oraz profilach w mediach społecznościowych.
3. Prezenty
Prezenty kochają wszyscy, dlatego dobrym pomysłem jest najpierw zastanowienie się, komu możemy coś od siebie dać, a dopiero potem, na ile starczy nam środków. Kogo możemy obdarować?
- pracownicy – warto pomyśleć o oryginalnych i „ciepłych” wizerunkowo rozwiązaniach. Mogą to być personalizowane gadżety, np. kubek z napisem „dla niezastąpionego Michała” i logo firmy czy doniczka z sadzonkami hiacyntów „dla naszej romantycznej Asi”. A może teatroman Jarek dostanie bilety do teatru, a cyklistka Jola kupon na zakup akcesoriów rowerowych? Pracownicy docenią też odgórne świąteczne rozluźnienie dyscypliny (gdy jest możliwe), np. skrócenie czasu pracy w Wigilię czy zgoda na pracę zdalną między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem.
- klienci i partnerzy biznesowi – znów: najlepsze wrażenie robią prezenty personalizowane. Stąd coraz popularniejsze w dużych firmach są przedświąteczne konkursy typu „wyślij nam swoje życzenie”. Najciekawsze życzenia są spektakularnie realizowane (zob. akcja UPS i urealnienie marzenia 4-latka by być przez jeden dzień kierowcą) lub nagradzane (zob. konkurs Pracuj.pl).
- dalsze otoczenie – święta to doskonały czas by pomóc anonimowej dziewczynce z zapałkami. Może wesprzeć stworzenie lodowiska koło szkoły (i pozostawienie tam logotypu)? Może rozdawać na ulicy gorącą herbatę w kubkach z życzeniami świątecznymi od Firmy? A może nagrać film z przeprowadzenia zbiórki zabawek dla dzieci z domu dziecka i ich wręczania i pochwalić się nim w kanale na YouTube?
4. Spotkania z bliskimi
Święta są postrzegane przede wszystkim jako wydarzenie rodzinne, dlatego firmowe spotkania świąteczne po godzinach pracy nie zawsze budzą entuzjazm, zwłaszcza w gorącym przedwigilijnym okresie (zob. za i przeciw wigiliom firmowym). Warto zbadać oczekiwania współpracowników w tym zakresie. Na pewno miłe i pożądane będzie wspólne złożenie sobie życzeń przy kawie i pierniczkach w ostatnim dniu pracy.
[Wpis autorstwa Anny Bujały z Trafero PR pierwotnie opublikowany na portalu http://mamstartup.pl/poradnik/6120/jak-ocieplic-wizernek-firmy-na-swieta]