Jak zorganizować sesję zdjęciową w firmie?

26 lutego 2019

Wypowiedź eksperta bez wizerunku jego twarzy ma małe szanse na publikację w mediach. Brak foty przy informacji o prelegencie zmniejsza szanse na to, że uczestnicy konferencji wysłuchają jego wystąpienia. Anonimowa strona firmowa, na której nie widać twarzy żadnego pracownika nie budzi zaufania. To tylko kilka przykładów, gdy dobrej jakości biznesowe zdjęcia są niezbędne. Dowiedz się, jak zorganizować sesję zdjęciową w firmie.

Jak zorganizować sesję zdjęciową w firmie

Po co zdjęcia firmowe?

Wszystkie materiały informacyjne i reklamowe ze zdjęciami twarzy lepiej przemawiają do odbiorców. Ludzie chcą widzieć, z kim mają do czynienia. Firma, na której stronie internetowej można zobaczyć twarze członków zarządu oraz głównych specjalistów budzi znacznie większe zaufanie niż jej bezosobowy odpowiednik. Prezentacja handlowa, w której można zobaczyć twarze kluczowych członków zespołu, jest przyjmowana znacznie lepiej niż prezentacja bez tych informacji.

Najważniejsze – relacje z mediami. Jeśli chcesz umieścić w mediach jakąkolwiek informację o firmie czy artykuł ekspercki, to ze zdjęciem autora lub cytowanej osoby szanse na publikację wzrastają o kilkaset procent. Jeśli pracujesz nad wylansowaniem ekspertów firmowych – poprzez ich udział w konferencjach czy ich teksty blogowe – musisz pokazywać ich twarze na dobrej jakości zdjęciach. I nie mogą to być szczególnie udane ujęcia z rodzinnego pobytu na Kanarach czy na nartach (!).

Trudności w organizacji sesji zdjęciowej

  1. Prezes / dyrektor, który uważa, że przecież każdy może zrobić „pstryk” i szkoda marnować fundusze na profesjonalnego fotografa
  2. Ryzyko, że zdjęcia nie będą odpowiednio dobre – gdy pierwszy raz korzystasz z usług danego fotografa
  3. Konieczność znalezienia odpowiednio dużego, pustego przez kilka godzin i reprezentacyjnie wyglądającego pomieszczenie w biurze (wariant B – prowadzenie szefostwa do zakładu fotograficznego – zwykle jest znacznie mniej realistyczny)
  4. Konieczność zgromadzenia jednego dnia w biurze całego zarządu i pozostałych osób, które mają zostać sfotografowane. Sprawa najtrudniejsza w wypadku dyrektorów handlowych.
  5. Niedostępność fotografowanych, którzy co prawda są w biurze, ale mają bardzo ważne spotkania, które nie wiadomo, kiedy się skończą.
  6. Niechęć do stroju biznesowego u części ekspertów, zwłaszcza w branży IT (T-shirt odpada!)
  7. Niechęć wobec makijażu (korektor + puder) u niektórych panów
  8. Konieczność pozyskania zgód na publikację zdjęć
  9. Brzydka pogoda, gdy zaplanowałeś/aś również zdjęcia budynku firmy z zewnątrz

Jak sobie poradzić z sesją zdjęciową w firmie?

Ze wszystkimi trudnościami można sobie poradzić, jeśli tylko odpowiednio się do sprawy przygotujesz.

Fundusze na sesję zdjęciową w firmie

O ile nie trafił Ci się świadomy medialnie prezes/dyrektor, który sam dostrzega wagę dobrych materiałów fotograficznych, warto wykorzystać „dowód społeczny”. Znaleźć konkurencyjne firmy z branży, które już mają za sobą sesje fotograficzne. Do tego dobrze jest uświadomić podstawy warsztatu fotograficznego – „pstryk” też trzeba umieć dobrze zrobić, ale najżmudniejsza i najdłuższa praca fotografa to wybieranie i retuszowanie zdjęć. Jest to zadanie doprawdy czasochłonne i wymagające określonych umiejętności.

Jakość zdjęć

Jeśli nie masz sprawdzonego fotografa, należy wybrać osobę do realizacji sesji na podstawie jej portfolio. Portfolio powinno być bogate (wiele zdjęć) i dotyczyć obszaru, który Cię interesuje (fotografia biznesowa, a nie na przykład ślubna). Profesjonalista będzie też sam chciał przyjechać wcześniej do firmy, aby sprawdzić warunki, w których będzie realizować sesję. Obejrzy pomieszczenie i ustali, jakie sprzęty z jego strony odnośnie światła są niezbędne. Powinien też wyrazić zgodę na ponowną korektę zdjęć w wypadku takich oczekiwań ze strony fotografowanych (jednokrotną).

Pomieszczenie na sesję zdjęciową

Trzeba ustalić, czy możesz na kilka godzin przeznaczyć jedno, dobrze wyglądające pomieszczenie firmy na sesję fotograficzną. Jeśli takie pomieszczenie jest, ale często zajęte, to trzeba wykorzystać autorytet prezesa, który zaakceptował sesję, aby pomieszczenie pozyskać. Jeśli takiego pomieszczenia nie ma, to dobrze jest się rozejrzeć za salą konferencyjną w pobliskim biurowcu (co niestety generuje dodatkowe koszty) lub kierować zarząd i ekspertów do zakładu fotograficznego (choć niestety jest do dosyć trudne do zorganizowania w wypadku większej liczby osób).

Dostępność fotografowanych

W wypadku dysponowania znacznymi funduszami możesz pozwolić sobie na wielokrotne angażowanie fotografa w firmie. W poniedziałek do zrobienia zdjęć dyrektorowi finansowemu i ekspertowi-prelegentowi. We wtorek dla prezesa, szefa produkcji i dyrektora handlowego. Itd. W znacznie bardziej powszechnej sytuacji, gdy fundusze są ograniczone, trzeba sesję zorganizować z bardzo dużym wyprzedzeniem (miesiąc), w okresie nie urlopowym i nie świątecznym oraz gdy nie trzeba dobić targetów lub złożyć ogromnych sprawozdań. Najlepiej, jeśli informacja kierowana odnośnie sesji do członków zarządu wyjdzie od prezesa lub chociażby z kopią do niego. Należy ustalić przybliżone godziny fotografowania każdej osoby – wówczas każdy będzie wiedział, że powinien zarezerwować czas między na przykład 8 i 11, a spotkania umawiać na popołudnie.

Strój do firmowej sesji fotograficznej

Nie należy liczyć, że wszyscy będą wiedzieć, jak należy ubrać się do sesji. Warto wysłać kilka dni przed sesją informację w tym temacie. Powinieneś/powinnaś tam napisać, co oznacza strój biznesowy – u mężczyzny to garnitur (dopasowana marynarka i spodnie), a u pań garsonka (żakiet + spódnica). Dobrze też dodać, że preferowanymi kolorami są niebieski, granat, szary i różowy oraz że należy unikać materiałów połyskliwych i prześwitujących oraz w drobne wzory. Więcej informacji – tutaj.

Makijaż do firmowej sesji fotograficznej

Idealnym rozwiązaniem jest zatrudnienie sprawdzonej stylistki. Takie zdjęcia wychodzą przeważnie najlepiej. Jeżeli z jakiś względów, na przykład finansowych, nie możesz sobie na to pozwolić, to przygotuj się do dokonania samodzielnych korekt. Zaopatrz się w korektor i puder, którym przykryjesz niedoskonałości cery panów. Panie przeważnie samodzielnie przygotowują się w takich sytuacjach – można je wcześniej uprzedzić, że makijaż powinien być skromny, ale zdecydowany. Na zdjęciach silna kreska wygląda słabiej niż w naturze.

Zgody na publikację zdjęć

Aby zdjęcia można było upublicznić, czyli zamieścić na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, czy wysłać do mediów tradycyjnych, trzeba koniecznie pozyskać zgodę fotografowanych osób na piśmie. Zgoda powinna być bezterminowa, ale z możliwością jej cofnięcia. W wypadku cofnięcia zgody, firma powinna mieć zarezerwowane co najmniej 48 godzin (lepiej więcej) na usunięcie wizerunku z kanałów komunikacji, które należą do firmy.

Zdjęcia firmy z zewnątrz

Aby zabezpieczyć się przed ryzykiem brzydkiej pogody w dniu sesji, umów się na zdjęcia budynku osobno. Najlepiej, aby fotograf sam wyznaczył dzień. Jeśli uda mu się zrobić zdjęcia biurowca w dniu sesji – dobrze. Jednak zdjęcia osób i budynku nie powinny być od siebie zależne.

Powodzenia!

Mam nadzieję, że udało nam pokazać, jak zorganizować sesję zdjęciową w firmie. Jeśli masz jakieś pytania albo chciałbyś wskazania sprawdzonych fotografów – napisz do nas!