05.06.2020

Jakim językiem opisywać rozwiązania IT dla biznesu?

Oferta IT dla firm musi przemawiać zarówno do dyrektorów laików, jak i do specjalistów IT. Powinna też zawierać wyrażenia odpowiednie dla wyszukiwarek. Jak połączyć te trzy wyzwania?

Rozwiązania IT dla biznesu na stronie internetowej - jak je przedstawić?
Photo by Headway on Unsplash

Dylemat marketera przy firmowej stronie IT

Marketerzy tworzący treści na strony firmowe w branży nowych technologii stoją zwykle przed dylematem. Jakim językiem opisywać rozwiązania IT dla biznesu? Technicznym czy łatwym w odbiorze? Czy oferta ma być przedstawiona tak, aby zrozumieli ją laicy, jakimi często są osoby decydujące o zakupie? Czy może raczej w sposób techniczny, profesjonalny, odpowiedni dla programistów, administratorów, architektów sieci i innych specjalistów IT?

Odpowiedzią jest połączenie przekazu dla laików i ekspertów. Decydenci, od których zależy zakup, potrzebują prostych określeń produktu i wskazania korzyści. Specjaliści wymagają detali technicznych, które umożliwiają ocenę rozwiązania w odniesieniu do ofert konkurencji, a także ustalenie, czy jego zastosowanie dla danego problemu jest możliwe. Do tego dochodzi kolejne wyzwanie – nie można zapomnieć o wyszukiwarce i odpowiednich dla niej słowach kluczowych.

Treści dla CEO, dyrektorów i właścicieli firm

Prosty język na stronie głównej i początku oferty

Na stronie głównej używaj języka, który zrozumie każdy, również osoby bez żadnego przygotowania technicznego. Podobnie z ofertą – początek opisu każdego produktu czy usługi, każdego składnika oferty, powinien być jasny nawet dla kompletnego laika. Te właśnie treści mają szansę być czytane przez dyrektorów – decydentów i muszą zawierać maksymalnie proste przekazy.

Wskaż główną funkcję i główną korzyść

Unikaj nadmiaru enigmatycznych określeń typu „rozwiązanie”. Co konkretnie sprzedajesz? Sprzęt? Oprogramowanie? Miejsce w chmurze? Hosting? Backup? Usługi serwisowe? Środowisko programistyczne? I co Twój produkt daje odbiorcy? Chodzi o wskazanie jednej głównej korzyści. Może ich być więcej i warto o wszystkich wspomnieć. Jednak dla jasności przekazu wytypuj jedną główną korzyść wynikającą z zastosowania danego produktu.

Problem komunikacji złożonych rozwiązań IT

Często oferty IT, zwłaszcza dla biznesu, są złożone, zawierają w sobie szereg elementów i dlatego firmy unikają ich uproszczonych określeń. Zgoda. Jednak to nie jest jasne dla odbiorców. Wyobraź sobie, że widzisz napis „rozwiązanie dla wygodnych i mobilnych wakacji”, które nic Ci nie mówi. Okazuje się, że chodzi o duży pakowny samochód. Producent oprócz samego pojazdu zapewnia serwis w okresie gwarancji, porady dla kierowców, ubezpieczenie OC i AC oraz zniżki na noclegi w wybranej sieci hoteli w całej Europie. Czyli nie tylko auto. Jednak sprzedaż odbywa się pod klarownym szyldem „samochód”. I takich jasnych przekazów potrzebują laicy IT.

Treści dla specjalistów IT

Techniczne szczegóły i branżowe słownictwo

To osoby z tej grupy przedstawiają szefom swoje opinie i rekomendacje. To od nich ma szanse wyjść sugestia, aby wybrać Twój produkt. Dla specjalistów musisz przedstawić swoje rozwiązania ze wszystkimi technicznymi szczegółami i swobodnie używając branżowego słownictwa.

Pamiętaj jednak, że choć treści dla ekspertów powinny stanowić większość w Twojej witrynie, ich miejsce nie jest ani na stronie głównej, ani w akapitach otwierających opisy poszczególnych produktów. Jak już pisaliśmy powyżej, przy każdym elemencie oferty zrób najpierw zagajenie bez technicznego żargonu, wyjaśnij prostym językiem o czym i po co piszesz. Dopiero dalej zamieść zestawienie funkcji, opis architektury, czy opis możliwości łączenia z innymi rozwiązaniami.

Gdzie i jakie treści dla specjalistów?

Rozwinięcie opisu oferty oraz blog to miejsce, gdzie powinny znaleźć się treści dla specjalistów. Pamiętaj o następujących rodzajach materiałów, które są odpowiednie dla tej grupy:

  • artykuły eksperckie,
  • historie wdrożeń i studia przypadków,
  • reporty branżowe,
  • specyfikacje techniczne,
  • wersje demo,
  • wersje próbne,
  • wideo prezentujące architekturę rozwiązań,
  • webinaria,
  • podcasty techniczne.

Twórz treści we współpracy z inżynierami

Do stworzenia treści dla specjalistów niezbędna jest współpraca inżynierów i marketerów. Inaczej albo powstanie tzw. „marketingowy bełkot”, czyli materiały miałkie, bez wartości dla specjalistów, albo z kolei trudne w odbiorze teksty techniczne. Przeważnie marketerzy nie mają pogłębionej wiedzy informatycznej, zaś inżynierowie nie są mistrzami pióra. Za to ich współpraca może być bardzo owocna.

Teksty o rozwiązaniach IT dla biznesu muszą być pogłębione merytorycznie, ale też klarowne i dobrze napisane. Powinny być tworzone z uwzględnieniem potrzeb odbiorcy, być na nie odpowiedzią, a nie tylko sucho przedstawiać dane. Muszą im towarzyszyć przejrzyste i atrakcyjne grafiki, które jednak nie będą tylko miłym kolorowym dodatkiem, ale będą mieć ścisły związek z przekazem. Dlatego dużą ich część muszą stanowić schematy, wykresy czy tabele. Dobre materiały techniczne to prawdziwy skarb firmy IT. Trzeba jednak na nie poświęcić godziny współpracy inżyniersko-marketingowej.

Słowa dla wyszukiwarki

Teksty na stronie firmowej muszą zawierać słowa i frazy, jakich używają Twoi potencjalni klienci w wyszukiwarce, aby znaleźć firmę taką, jak Twoja. System przepływu dokumentów? Firewall nowej generacji? Archiwizacja danych? Oprogramowanie uwierzytelniające? Jakie są Twoje frazy kluczowe?

Jeśli analizowałeś jakiś czas temu, jakie frazy kluczowe są najważniejsze dla Twojego biznesu, to powtarzaj tę czynność regularnie, a frazy odpowiednio wykorzystuj na stronie. Jeśli nie ustaliłeś jeszcze swoich fraz kluczowych, zrób to czym prędzej. Przeczytaj o narzędziach, które ułatwiają określenie słów kluczowych.

SEO jest jednym z filarów marketingu B2B. Optymalizacja pod wyszukiwarki jest szerszym pojęciem, ale jednym z najważniejszych jej obszarów jest SEO copywriting. Oprócz doboru słów kluczowych i wiedzy, że trzeba je stosować, przydatna jest jeszcze umiejętność właściwego ich zastosowania. Przeczytaj o 14 zasadach SEO copywritingu.

Problemy marketingu treści w IT B2B

Pisanie o rozwiązaniach IT dla biznesu nie łatwym zadaniem. Produkty są zwykle bardzo złożone, co samo w sobie rodzi wymagania. Jednak największym kłopotem jest rozbieżność w poziomie wiedzy o nowych technologiach u odbiorców. Dlatego najbardziej widoczne treści na firmowej stronie internetowej muszą być zrozumiałe dla technicznych analfabetów, natomiast większość materiałów powinna być pełna fachowej wiedzy – aczkolwiek podanej w sposób przejrzysty i atrakcyjny. No i SEO. Najciekawsze i najbardziej profesjonalne treści nie będą znalezione przez odbiorców, jeśli nie zadbasz, aby były też przyjazne dla wyszukiwarek. Pamiętaj o wyszukiwarkach.

Przeczytaj także inne artykuły z kategorii marketingu treści:

  1. Od czego zacząć generowanie leadów?
  2. 5 powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy
  3. Co to jest lejek marketingowy?