Jak ustawić fanpage? – 10 kroków w konfiguracji strony na Facebooku

6 kwietnia 2020

Dobrze skonfigurowany fanpage to początek sukcesu firmy na Facebooku. Trzeba podać informacje o ofercie, wstawić zdjęcia, dobrać karty, wybrać przycisk, ustawić autoresponder i zadbać o jeszcze kilka spraw. Przeczytaj pełny przewodnik po konfiguracji strony na Facebooku.

Jak ustawić fanpage? - przykład strony na Facebooku rozpoczynającej artykuł o konfiguracji fanpage'a

Konfiguracja fanpage’a obowiązkowa

Każda strona na Facebooku wymaga pewnych ustawień, które warto zrobić dobrze. Musisz wprowadzić choćby odrobinę informacji, wgrać zdjęcia w tle i profilowe. Łatwo już na tym etapie popełnić błędy. Do typowych należy wstawienie zdjęć, które źle się wyświetlają (zobacz poniżej).

Podstawowe ustawienia nie wystarczą jednak, aby fanpage budził zaufanie, zachęcał do polubień i obserwowania, a przede wszystkim do zapoznania się z ofertą firmy czy kontaktu. Dlatego zadbaj też o przyjazną nazwę użytkownika i adres strony, wprowadź odpowiednie przyciski i karty, zredaguj automatyczne odpowiedzi oraz określ, jakie uprawnienia na Twojej stronie mają odwiedzający. To nie takie trudne, jak się wydaje 🙂

Najważniejsze elementy konfiguracji fanpage’a

  1. Informacje o stronie
  2. Przyjazny adres i nazwa użytkownika strony
  3. Zdjęcie profilowe
  4. Zdjęcie lub film w tle
  5. Przycisk z wezwaniem do działania
  6. Karty na fanpage’u
  7. Automatyczne odpowiedzi na wiadomości
  8. Automatyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
  9. Połączenie strony z Instagramem i WhatsApp
  10. Co użytkownicy Facebooka mogą zrobić na Twojej stronie?

1. Informacje o stronie na Facebooku

Zamieść jak najwięcej informacji o swojej stronie na Facebooku. Dzięki temu fanpage będzie wyglądał wiarygodnie i przyjaźnie.

  • opis firmy – czym zajmuje się Twoja firma? Co ją wyróżnia? Kiedy powstała? Zawrzyj w tej sekcji najważniejsze i jednocześnie atrakcyjne informacje o firmie,
  • kategoria – w jakiej branży działa Twoja firma? Możesz wybrać kilka kategorii. Wypełnij tę sekcję, aby łatwiej było znaleźć Twoją stronę wśród milionów innych na Facebooku,
  • numer telefonu, adres witryny, adres email – wprowadzenie danych kontaktowych znacznie zwiększa zaufanie odbiorców. Koniecznie zamieść adres Twojej witryny; będzie to informacja dla użytkowników, ale także wsparcie dla pozycjonowania Twojej strony.
  • lokalizacja – gdzie prowadzisz działalność,
  • czas pracy – osobno na każdy dzień tygodnia,
  • zakres cen – w tej sekcji nie podaje się konkretnych cen, tylko określa, czy usługi lub produkty są tanie, umiarkowane, drogie albo bardzo drogie,
  • produkty – jakie produkty lub usługi oferujesz,
  • zasady ochrony prywatności – możesz podać link do zewnętrznej witryny z zasadami ochrony prywatności odbiorców.

Gdzie wprowadzić informacje o stronie na Facebooku?

Aby wprowadzić informacje o stronie, gdy pracujesz na komputerze, masz trzy możliwości – kliknij 1) „edytuj” na górze strony po prawej, albo 2) „ustawienia” w tym samym miejscu, albo 3) „informacje” w lewej kolumnie z menu. Jeśli pracujesz na telefonie, najłatwiej będzie Ci przejść do ustawień po kliknięciu kółka zębatego w prawym górnym rogu strony.

Gdzie wprowadzić informacje o stronie na Facebooku, czyli o fanpage'u

2. Przyjazny adres i nazwa użytkownika strony na Facebooku

Po utworzeniu strony na Facebooku, jej adres url jest przypadkowy. Zawiera nazwę, jaką nadaliśmy stronie, ale oprócz tego ciąg literek i cyfr. Trudno to zapamiętać i nie wygląda profesjonalnie.

Adres strony na Facebooku przed dostosowaniem.

Ten sam ciąg cyfr znajduje się w linku do Messengera, który można podawać klientom do szybkiej komunikacji. Przy url jak na obrazku powyżej, link do Messengera będzie taki: m.me/2507983859218577. Słabo to wygląda i nikt nie zapamięta takiego linku.

Aby stworzyć przyjazny adres url strony i dostosować nazwę użytkownika, wystarczy kliknąć w zachęcający napis „utwórz nazwę użytkownika strony” pod zdjęciem profilowym.

Nazwa użytkownika strony na Facebooku musi mieć co najmniej 5 znaków, mogą to być zarówno litery, jak i cyfry oraz kropki.

Utwórz nazwę użytkownika strony fanpage

Nazwa użytkownika strony na Facebooku nie może zawierać:

  • rozszerzeń takich, jak .com albo .net.
  • jedynie określeń uniwersalnych, czyli cała nazwa to nie może być tylko słowo „pizza” czy „buty”
  • jedynie określeń geograficznych, czyli cała nazwa to nie może być tylko słowo „Poznań”
  • błędów w użyciu wielkich liter, jak nalepSZe BIstro
  • symboli i zbędnych znaków przestankowych

Nazwy nie mogą się powtarzać, czyli nie możesz użyć słowa, które już ktoś inny wybrał na nazwę swojego fanpage’a (Facebook na to nie pozwoli).

3. Zdjęcie profilowe

Jako zdjęcie profilowe na fanpage’u najczęściej umieszcza się logo. Powszechnym błędem jest jednak umieszczenie logo w niewłaściwy sposób. Znak zostaje przycięty przez okrągłe ramki Facebooka, albo też jest zbyt mały i przez to słabo widoczny (często przy logotypach rozciągniętych poziomie lub w pionie).

Jeśli logo zostaje przycięte, to dodaj w programie graficznym więcej marginesów wokół niego i dopiero wtedy je wstaw. Jeśli z kolei znak jest zbyt mały i słabo widoczny, to wstaw lepiej sam sygnet (ikonkę będącą elementem logo) zamiast całego znaku z nazwą firmy. Zdjęcie profilowe powinno być kwadratowe, o wymiarach minimum 170 x 170 pikseli, ale lepiej o większej rozdzielczości.

4. Zdjęcie lub film w tle

Zdjęcie w tle na fanpage - przykład od Fasardi

Duża przestrzeń na górze fanpage’a jest miejscem do pokazania, czym zajmuje się Twoja firma albo do zachęty do określonego działania – na przykład skorzystania z promocji. W tej przestrzeni możesz umieścić krótki film lub zdjęcie.

Wymiary zdjęcia w tle na fanpage:

Zdjęcie powinno mieć proporcje 16:9 (szerokość do wysokości). Najlepiej sprawdza się rozmiar 820 x 461 pikseli – wówczas zdjęcie dobrze prezentuje się zarówno na komputerach, jak i na telefonach. Pamiętaj jednak, aby napisy umieścić mniej więcej w środku wysokości zdjęcia – góra i dół zostają obcięte przy wyświetlaniu fanpage’a na urządzeniach stacjonarnych (tam widać 820 x 320 pikseli). Więcej na ten temat tutaj.

Zdjęcie w tle - wymiary

Wymiary filmu w tle na fanpage:

Film w tle również najlepiej, aby miał wymiary 820 x 461 pikseli – dla dobrej widoczności na telefonach i komputerach. Może trwać od 20 do 90 sekund. Pamiętaj, że powinien „mówić sam za siebie”, choćby napisami, ponieważ audio nie jest automatycznie uruchamiane.

5. Przycisk z wezwaniem do działania

Zachęć osoby, które odwiedzą Twoją stronę na Facebooku do przydatnego Ci działania. Tuż pod zdjęciem w tle, możesz umieścić wyraźny przycisk.

Przycisk z wezwaniem do działania (CTA) na fanpage'u Zalando - zachęta do użycia aplikacji. Zrzut z ekranu komputera.
Widok przycisku na komputerze
Przycisk z wezwaniem do działania (CTA) na fanpage'u Zalando - zachęta do użycia aplikacji. Zrzut z ekranu telefonu.
Widok przycisku na telefonie

Za pomocą przycisku odbiorcy łatwo się z Tobą skontaktują, zarezerwują termin na spotkanie, dowiedzą się więcej o Twojej firmie, kupią produkty lub poznają ofertę, albo też ściągną aplikację czy zagrają w grę. Aby wybrać interesującą Cię możliwość, kliknij przycisk „Dodaj przycisk na stronie”, który znajduje się pod zdjęciem w tle.

Jak ustawić fanpage - dodawanie przycisku z wezwaniem do działania (CTA)

Facebook udostępnia całą gamę możliwości przy przyciskach skłaniających użytkowników do działania. Poniżej omawiamy każdą z nich.

Zarezerwuj termin

  • zarezerwuj teraz – przekieruje odbiorców do spotkania na Facebooku, zewnętrznej witryny lub aplikacji,
  • sprawdź cenę – przekieruje odbiorców do miejsca na Facebooku z informacjami o Twoich cenach.

Skontaktuj się

  • skontaktuj się z nami – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny,
  • wyślij wiadomość – przekieruje odbiorców do Messengera,
  • zadzwoń teraz – umożliwi na smartfonach natychmiastowe wybranie numeru telefonu,
  • zarejestruj się – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny,
  • wyślij e-mail – przekieruje odbiorców do programu pocztowego.

Więcej informacji o firmie

  • zobacz film – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny lub do jednego z Twoich filmów na Facebooku,
  • dowiedz się więcej – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny.

Zakupy lokalne

  • kup teraz – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny lub sekcji „sklep” na Twoim fanpage’u,
  • zobacz oferty – przekieruje odbiorców do sekcji „oferty” na Twoim fanpage’u.

Pobierz aplikację lub zagraj w grę

  • użyj aplikacji – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny (z aplikacją),
  • zagraj w grę – przekieruje odbiorców do zewnętrznej witryny (z grą).

6. Karty na fanpage’u

Co to są karty na fanpage’u?

Karty na fanpage’u odpowiadają podstronom witryny internetowej. Są karty, które zawierają informacje o stronie, te ze zdjęciami, z filmami czy recenzjami. Użytkownicy mają do nich dostęp w postaci menu po lewej stronie na komputerach i pod zdjęciem w tle na telefonach.

Karty na fanpage na komputerze lub innym urządzeniu stacjonarnym
Karty – widok na komputerze
Karty na fanpage - widok na telefonie lub innym urządzeniu przenośnym
Karty – widok na telefonie

Wybór kart na Twój fanpage

Możesz określić, które karty powinny być dostępne na Twojej stronie na Facebooku.

Karty obowiązkowe na każdym fanpage’u:

  • Strona główna – widok Twojej strony, jaki automatycznie się ładuje po jej otwarciu,
  • Informacje – wszystkie udostępnione przez Ciebie informacje o firmie,
  • Zdjęcia – zarówno te publikowane jako wpisy, jak i zdjęcia w tle i profilowe (obecne i przeszłe),
  • Filmy – z wpisów i z tła fanpage’a,
  • Posty – tym różni się od strony głównej, że aby zobaczyć posty nie trzeba najpierw przejść przez sekcje recenzji, zdjęć i filmów,
  • Społeczność – informacje o liczbie polubień i obserwujących, o tym, kto spośród znajomych lubi stronę, a także zdjęcia, filmy i posty odwiedzających (jeśli takie były). Jest tam także możliwość zaproszenia do polubienia strony.

Karty opcjonalne dla stron na Facebooku:

  • Recenzje – opinie użytkowników o Twojej stronie,
  • Usługi – wykaz oferowanych usług,
  • Sklep – wykaz oferowanych produktów,
  • Na żywo – transmisje wideo związane z Twoją stroną,
  • Grupy – lista grup powiązanych ze stroną,
  • Wydarzenia – lista wydarzeń związanych ze stroną,
  • Oferty pracy – na jakie stanowiska poszukuje kandydatów Twoja firma,
  • Notatki.

Możesz zmienić rodzaj i kolejność kart na Twoim fanpage’u

Aby zmienić rodzaj i kolejność kart na stronie na Facebooku, musisz wejść w ustawienia strony, a następnie wybrać z menu „Szablony i karty”. Tam możesz przyciskami „Wyłącz” rezygnować z wybranych kart. Po kliknięciu w przycisk „Dodaj kartę”, będziesz mógł powiększyć listę swoich kart. Aby zmienić ich kolejność zastosuj metodę „przeciągnij i upuść”.

7. Automatyczne odpowiedzi na wiadomości

Osoba, która wysyła wiadomość do Twojej strony oczekuje jak najszybszej odpowiedzi. Jasne, że nie zawsze możesz jej udzielić od razu. Możesz jednak ustawić automatyczną odpowiedź, która uspokoi użytkownika potwierdzając, że otrzymałeś jego zapytanie.

Jak ustawić automatyczną odpowiedź na fanpage’u?

Jeśli pracujesz na telefonie, to wejdź w „Ustawienia”, potem wybierz „Wiadomości” i na pierwszym miejscu będziesz miał możliwość włączenia automatycznej odpowiedzi. Tuż poniżej jest możliwość albo zaakceptowania domyślnej treści wiadomości, albo wpisania własnej treści.

Więcej możliwości daje ustawienie autorespondera do strony na komputerze. Możesz tam choćby łatwo personalizować wysyłane wiadomości. Kliknij napis „Skrzynka odbiorcza” w górnej części strony, a następnie wybierz „Automatyczne odpowiedzi” w lewej kolumnie i następnie znów wśród serii wyświetlonych możliwości wybierz „Automatyczna odpowiedź”.

Jak ustawić automatyczną odpowiedź na zapytanie na Facebooku wysłane do strony

W tym miejscu możesz włączyć autorespondera, a także zredagować domyślną treść, włącznie z jej personalizacją. W ramach personalizacji możesz użyć w wiadomości imienia odbiorcy, jego nazwiska, linku do fanpage’a lub witryny internetowej, numeru telefonu, adresu email czy fizycznego. Najpowszechniejszym wyborem jest użycie imienia.

Personalizacja autorespondera na stronie firmowej na Facebooku (fanpage).

8. Automatyczne odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania pozwalają użytkownikom uzyskać informacje bez czekania, aż przeczytasz ich wiadomość. Są też sposobem na pokazanie wszystkich istotnych elementów oferty, ponieważ użytkownicy chętnie zaglądają do tej sekcji. Jest to bardzo użyteczna funkcja, gdy faktycznie dość często otrzymujesz takie same zapytania. Przykładowe pytania, dla których ustawialiśmy dla naszych klientów automatyczne odpowiedzi: Czy aplikacja działa na iOS? Czy można korzystać z programu bez jego instalacji? Czy trzeba podać dane karty płatniczej przed końcem ?

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania ustawisz w tej samej sekcji, w której konfigurowałeś powitalną wiadomość.

9. Połączenie strony z Instagramem i WhatsApp

Połączenie strony z Instagramem

Jeśli prowadzisz lub chcesz prowadzić konto firmowe na Instagramie, pomyśl o połączeniu go ze stroną na Facebooku, aby można było równocześnie nimi zarządzać. Główną korzyścią jest to, że będziesz mógł udostępniać posty z fanpage’a na Instagramie, a z kolei z zdjęcia i filmy z Instagrama dodawać do relacji strony.

Aby połączyć obydwa konta, wejdź w ustawienia strony, a następnie wybierz „Instagram”.

Połączenie fanpage'a z Instagramem - jak połączyć stronę na Facebooku z kontem na Instagramie

Połączenie strony z WhatsApp

Jeśli połączysz stronę na Facebooku ze swoim numerem WhatsApp, wówczas będziesz mógł dodać na fanpage’u przycisk zachęcający do wysyłania Ci wiadomości przy użyciu tej aplikacji. Możesz też w przyszłości tworzyć reklamy z przekierowaniem do WhatsApp.

Jak połączyć fanpage z WhatsApp - jak dodać numer WhatsApp do strony na Facebooku wraz z przyciskiem do WhatsApp.

10. Co użytkownicy mogą zrobić na Twojej stronie?

Na koniec określ, czy użytkownicy Facebooka mogą publikować na Twoim fanpage’u, czy mogą oznaczać osoby na Twoich zdjęciach albo czy mają prawo oznaczać Twoją stronę w ich publikacjach w serwisie. Takie i podobne opcje znajdziesz w sekcji „ogólne” w „ustawieniach”.

Ustawienia ogólne na stronie na Facebooku - określ, czy użytkownicy serwisu mogą publikować posty na Twoim fanpage'u, oznaczać osoby na Twoich zdjęciach i tym podobne opcje.

Sprawdź, jak teraz wygląda i działa Twoja strona na Facebooku

Po wprowadzeniu wszystkich ustawień, spójrz na swoją stronę oczami innych użytkowników. Skorzystaj z opcji „Przeglądaj jako gość na stronie”, która jest dostępna po rozwinięciu trzech kropeczek pod zdjęciem w tle. Czy wygląda interesująco? Jak działa autoresponder? Czy wybrałeś właściwy przycisk wzywający do działania?

Fanpage - przeglądaj jako gość na stronie

Poprawiaj ustawienia fanpage’a w przyszłości

Na etapie zakładania strony na Facebooku nie masz pewności, czy wszystkie wprowadzone ustawienia są właściwe. Za jakiś czas możesz uznać, że należy zmienić informacje o firmie, cofnąć czy właśnie przyznać możliwość zamieszczania wpisów albo dodać karty. Przynajmniej raz na kwartał przyjrzyj się swojej stronie pod tym kątem.

Ponadto Facebook daje wiele innych możliwości konfiguracji stron firmowych. Możesz angażować do pracy boty, włączać aplikacje oraz modyfikować połączenia z innymi serwisami. W miarę możliwości i potrzeb rozważ w przyszłości wykorzystanie tych opcji.

Praktyka czyni mistrza – trzymamy kciuki za konfigurację Twojego fanpage’a. 🙂

Przeczytaj inne artykuły o marketingu w mediach społecznościowych:

  1. O czym pisać na fanpage’u marki?
  2. Marketing na Pintereście – czy warto i jak to robić
  3. Ile kosztuje zlecenie prowadzenia strony na Facebooku?