Po co używać Google Analytics?

Najważniejsze informacje o Twojej stronie

10 grudnia 2018

Czy wiesz, po co używać Google Analytics? To łatwe w obsłudze bezpłatne narzędzie, które pokazuje, czy strona firmowa pomaga w rozwoju biznesu. Przeczytaj, jak sprawdzić, które podstrony generują leady, a na które nikt nie wchodzi. Skąd na stronę trafiają odwiedzający – czy Twoja aktywność na Facebooku czy LinkedInie jest skuteczna, albo czy kontrakt z influencerem był dobrym pomysłem. Odpowiedzi są w Google Analytics – dowiedz się, jak je znaleźć.

Wykres na bazie Google Analytics
Photo by Frank Busch on Unsplash

W poprzednim wpisie omawialiśmy temat aktualności strony internetowej. Tym razem sięgniemy głębiej. Sprawdzimy, jak Twoja strona funkcjonuje w Sieci. Jak często jest odwiedzana, przez kogo, które treści są lubiane i czy skłaniają one do skorzystania z oferty Twojej firmy. Innymi słowy, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wysiłek, który regularnie wkładasz w prowadzenie bloga czy prezentację nowości w ofercie, jest opłacalny.

Pewnie się domyślasz, że do tego celu użyjemy Google Analytics. Nie będzie to jednak wpis poświęcony technicznym aspektom instalacji tego narzędzia, ale bardziej zachęta do zainteresowania się nim. Dlaczego naprawdę warto.

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics to bezpłatne narzędzie, które zbiera i prezentuje informacje statystyczne o użytkownikach, którzy odwiedzają Twoją stronę. Do tego celu wykorzystuje pliki zwane „ciasteczkami” (cookies).

Jakie informacje zbiera Google Analytics?

Przykładowo, gdy teraz wejdę na stronę trafero.pl, to GA (=Google Analytics) odnotuje, że tego a tego dnia, o tej godzinie i minucie, weszła na stronę osoba z Polski, z Łodzi, prawdopodobnie kobieta w wieku 35-44, która interesuje się nowymi technologiami i jest zakupoholiczką. Będzie wiedział, że jest to moja kolejna wizyta na tej stronie. Zanotuje, że korzystałam z urządzenia stacjonarnego, z Windowsem 10 i używałam Firefox. Zapisze, że weszłam na stronę wpisując ręcznie jej adres w przeglądarce. Będzie też wiedzieć, ile czasu spędziłam na stronie głównej, co tam kliknęłam i gdzie dalej przeszłam. Znów ile czasu poświęciłam na kolejną podstronę itd. oraz która podstrona była ostatnia podczas moich odwiedzin na trafero.pl. Zapisze też, że niestety nie wysłałam zapytania, ani nie zapisałam się na newsletter. Chyba całkiem imponujące, nieprawdaż?

Jednak cała wartość GA polega na agregowaniu informacji od wszystkich użytkowników odwiedzających Twoje strony i dostarczaniu użytecznych statystyk.

1. Ile osób odwiedza Twoją stronę?

Możesz wybrać dowolny okres i sprawdzić, ile ogółem osób weszło w tym czasie na Twoją stronę. Możesz też stwierdzić, którego dnia było najwięcej odwiedzin, a kiedy było ich szczególnie mało. Ile osób odwiedza w tym momencie Twoją stronę? To też możesz wiedzieć.

Uruchomiłeś reklamy, opublikowałeś artykuł w prasie, brałeś udział w kluczowej konferencji branżowej? A może od miesiąca nie wrzucasz nowych treści na swoją stronę z powodu braków kadrowych? Warto sprawdzić, jak te wydarzenia znajdują odzwierciedlenie w liczbie osób odwiedzających Twoją stronę.

Google Analytics - raport Odbiorcy - przegląd
Raport „Użytkownicy – przegląd” prezentuje podstawowe dane, takie jak liczba użytkowników i wejść na stronę, liczba podstron, które zwykle otwiera użytkownik czy średni czas spędzony na stronie.

2. Które podstrony mają dużo odwiedzin, a które są pomijane?

Które podstrony są częściej odwiedzane, a które rzadziej? Na których stronach użytkownicy spędzają więcej czasu, a przez które tylko przechodzą? Lub gorzej – z których wychodzą?

Dzięki tym informacjom, będziesz wiedzieć, które tematy i które sposoby ich przedstawiania są najbardziej interesujące dla Twoich odbiorców. Tym samym uświadomisz sobie, jakich nowych treści oczekują od Ciebie odwiedzający stronę.

Warto też sprawdzić, które podstrony są ignorowane. Jeżeli treści tam przedstawiane nie są kluczowe dla Twojej oferty, być może lepiej je usunąć. Jeśli natomiast są ważne, trzeba popracować nad sposobem ich prezentacji.

Google Analytics - raport Zachowanie - zawartość witryny
Raport „Zachowanie – zawartość witryny” pokazuje, które podstrony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników.

3. Które strony umożliwiają pozyskanie leadów?

Sprawdź, które teksty skłaniają użytkowników do zapisu na newsletter, a które do wysłania zapytań. Przeanalizuj, które treści najskuteczniej generują leady, a które są skutecznymi zachętami składania zamówień.

Są to bardzo istotne informacje, które stanowią niezbędne uzupełnienie danych o liczbie odwiedzin. Dzięki nim dowiesz się, czy treści na stronie stanowią prawdziwe wsparcie biznesu. Jaka jest bowiem dla firmy korzyść z tekstu, który jest bardzo popularny, ale nie przysparza Ci klientów?

Google Analytics - raport konwersja
Raport „Konwersja” pokazuje, na których stronach najczęściej dochodzi do konwersji, czy inaczej realizacji celu. Tym celem może być złożenie zamówienia, wysłanie zapytania, pobranie e-booka, wyświetlenie wideo – jakiekolwiek działanie użytkownika, które wcześniej zdefiniujemy.

4. Skąd odwiedzający trafiają na Twoją stronę?

Czy większość ruchu pochodzi z wyszukiwarki? Jeśli tak, to czy jest to Google? Ilu odwiedzających trafia na stronę z Facebooka, a ilu z innych serwisów społecznościowych? Ile wejść jest z Twoich płatnych reklam tekstowych, a ile z reklam graficznych? Które reklamy generują najwięcej ruchu? Ilu odwiedzających weszło na Twoją stronę dzięki linkom z innych stron? Jakie to były strony?

Google Analytics - Raport Pozyskanie - kanały ruchu
Raport „Pozyskanie – przegląd” pokazuje, ile było wejść na stronę z wyszukiwarki, ile z reklam tekstowych lub graficznych, ile z mediów społecznościowych itd.

Odpowiedzi na te pytania są bardzo cenne, ale ich wartość wzrasta, gdy dojdzie do tego informacja o konwersji. Konwersją może być zakup, zapytanie, pobranie, kliknięcie w określony link czy jakiekolwiek inne działanie użytkownika na stronie, które wcześniej zdefiniujesz jako „cel”. Można zdefiniować kilka takich celów w GA i sprawdzić, jak są realizowane.

Dowiedz się też, od kogo pochodzi najwięcej zapytań. Czy od użytkowników, którzy weszli na stronę z wyszukiwarki, czy też od tych którzy kliknęli w reklamy tekstowe, a może od tych, którzy wcześniej byli na Facebooku?

Wiedza, z których kanałów masz najwięcej odwiedzin, a zwłaszcza konwersji, jest bardzo pomocna w określeniu wielkości zasobów (czasu i pieniędzy), które przeznaczysz na poszczególne kanały.

Google Analytics - raport Pozyskanie - kanały
W raporcie „Pozyskanie – kanały” możemy zobaczyć, które kanały dostarczają nam ruchu najbardziej cennego – wejść osób, które realizują nasze cele (czyli zostawiają swoje dane, składają zamówienia itp.). Tutaj widzimy, że ponad jedna czwarta wejść z wyszukiwarki owocuje realizacją jednego z ustalonych celów, natomiast w wypadku reklam tekstowych jest to jedna piąta ruchu z tego kanału.

5. Z jakich miast jest najwięcej odwiedzających?

Google Analytics pokazuje z jakich krajów pochodzi ruch, jak również z jakich regionów (w wypadku Polski są to województwa) czy miejscowości. Znajdziemy tutaj także informacje, z których obszarów geograficznych mamy najwięcej zapytań, zamówień, pobrań i innych realizacji naszych celów, które wcześniej zdefiniujemy w GA.

Google Analytics - raport Odbiorcy - dane geograficzne
Raport „Odbiorcy – dane geograficzne” pokazuje kraje, z których pochodzi najwięcej użytkowników witryny.
Google Analytics - raport "Odbiorcy - dane geograficzne" z kryterium regionu
W raporcie „Odbiorcy – dane geograficzne” można zobaczyć nie tylko, z których krajów pochodzą użytkownicy, ale także z jakich regionów czy miast.

Taka wiedza pozwala na właściwe nakierowanie wysiłków sprzedażowych i reklamowych. Masz wiele zapytań w Wielkopolsce, ale prawie żadnych z Pomorza? Jeśli w obu regionach jest podobny rynek i gdańszczanie nie są uprzedzeni do Twojej firmy, to może warto zintensyfikować działania reklamowe skierowane na Trójmiasto?

Kontroluj swój biznes z Google Analytics

Google Analytics może dać Ci znacznie więcej informacji o Twojej stronie internetowej i osobach, które ją odwiedzają. Pozwala też na swobodne łączenie różnych kryteriów analizy, a nawet na łatwe tworzenie swoich własnych raportów. Do tego jest naprawdę łatwe w obsłudze, przejrzyste i rozbudowaną sekcję pomocy.

Czy warto korzystać z Google Analytics, jeśli zatrudniasz specjalistów lub wynajmujesz agencję, która optymalizuje i pozycjonuje Twoją stronę? Tak, warto. Dlatego, że „pańskie oko konia tuczy”. Nie musisz być ekspertem, nie musisz poświęcać na to regularnie wielu godzin – wystarczy, że zajrzysz do GA od czasu do czasu, sprawdzisz przynajmniej kluczowe statystyki i będziesz trzymać rękę na pulsie. Powodzenia!

Przeczytaj więcej artykułów z kategorii SEM/SEO:

  1. Test aktualności strony internetowej
  2. Jak promować wpisy na blogu firmowym? 12 sposobów za darmo.
  3. Dobre teksty SEO. 14 zasad, o których nie możesz zapomnieć.