Tworzenie reklam na LinkedIn krok po kroku

13 maja 2019

Tworzenie reklam na LinkedIn opiera się na przejrzystych zasadach. Musisz stworzyć odpowiednie konta reklamowe, zdefiniować kampanie, wgrać same reklamy, a następnie je optymalizować. Przeczytaj nasz przewodnik krok po kroku.

Etap zero – utworzenie kont na LinkedIn

Aby prowadzić działania reklamowe na LinkedIn, musisz na początek:

  1. utworzyć prywatny profil na LinkedIn
  2. utworzyć stronę firmową (Company Page) lub stronę marki (Showcase page) na LinkedIn, albo też otrzymać dostęp administracyjny do istniejącej strony firmy/marki, którą chcesz reklamować. Bez takiej strony lub dostępu do niej możesz tworzyć tylko reklamy w formie sponsorowanych wiadomości; wszystkie inne formaty będą niedostępne.
  3. założyć konto reklamowe w Menedżerze Kampanii.
    Aby to zrobić, wystarczy rozwinąć menu „produkty” z górnego panelu i wybrać „reklama”. Lub kliknąć w ten adres. Otwiera się kolejne okno z informacjami dla reklamodawców. Przeczytaj je w wolnej chwili, a tymczasem kliknij przycisk „Create ad”. Kolejne kroki są opisane tutaj.

Menedżer kampanii LinkedIn – przegląd

Menedżer kampanii ma przejrzystą budowę. Można w nim mieć wiele kont dla różnych firm. W ramach kont tworzy się grupy kampanii reklamowych, w nich kampanie reklamowe i ostatecznie w ramach kampanii konkretne reklamy.

Struktura Menedżera kampanii LinkedIn - konto, grupa kampanii, kampanie i poszczególne reklamy
Struktura Menedżera kampanii LinkedIn

Na karcie danego konta, oprócz możliwości tworzenia nowych kampanii reklamowych, możesz sprawdzić skuteczność wszystkich dotychczasowych działań reklamowych (ile wyświetleń, ile kliknięć, ile konwersji, ile to kosztuje itd.).

Etap 1 – Tworzenie i konfiguracja kampanii reklamowej na LinkedIn

Tworzenie kampanii reklamowej

Na każdym koncie jest automatycznie utworzona grupa kampanii, w ramach której można prowadzić działania reklamowe. Można też tworzyć kolejne grupy kampanii na tym samym koncie.

Aby utworzyć kampanię (i w efekcie uruchomić same reklamy), kliknij na przycisk z logiczną nazwą „Utwórz kampanię”. Zostanie ona zapisana w automatycznie utworzonej do konta grupie kampanii. Możesz też stworzyć oddzielną grupę kampanii (klikając na przycisk „Stwórz grupę kampanii”) i już w jej ramach tworzyć konkretną kampanię.

Tworzenie kampanii w Menedżerze reklam na LinkedIn
Tworzenie kampanii w Menedżerze kampanii na LinkedIn

Zarówno grupom kampanii (poza tą pierwszą domyślną), jak i samym kampaniom możesz – i należy! – nadawać nazwy. Odbiorcy reklam ich nie zobaczą, więc nazywaj je tak, abyś sam mógł łatwo je po jakimś czasie zidentyfikować.

Tworzenie reklam na LinkedIn - nazywanie kampanii
Nazywanie kampanii reklamowych w Menedżerze kampanii LinkedIn

Konfiguracja kampanii reklamowej na LinkedIn

Konfiguracja kampanii reklamowej na LinkedIn - co trzeba zdefiniować
Konfiguracja kampanii reklamowej na LinkedIn

Poniżej opiszemy każdy z wymienionych elementów konfiguracji kampanii reklamowej na LinkedIn.

Cel kampanii reklamowej na LinkedIn

Możesz wybrać jeden poniższych celów:

  • wizyty na stronie – odwiedzenie Twojej internetowej strony www lub strony docelowej (landing page),
  • zaangażowanie na Twojej stronie na LinkedIn (firmowej lub stronie marki) – polubienia, komentarze, udostępnienia,
  • wyświetlenia wideo – wyświetlenie materiału wideo umieszczonego na LinkedIn,
  • generowanie leadów – zbieranie kontaktów od użytkowników LinkedIn na samym portalu, bez przechodzenia na Twój landing page. Ten cel ma na uwadze osoby korzystające z LinkedIn z urządzeń przenośnych. Na smartfonach ciężko wypełnia się formularze, więc jeśli reklama przekieruje ruch na Twój LP, to wielu użytkowników go porzuci zniechęconych pustymi polami do wypełnienia. Jeśli natomiast reklama przekieruje na już wypełniony formularz, na którym wystarczy kliknąć akceptację przekazania danych – szanse konwersji wzrastają (więcej o formularzach tutaj).

Niebawem zostaną uruchomione na LinkedIn kolejne cele dla kampanii reklamowych: świadomość marki, konwersje i kandydaci na ofertę pracy.

Odbiorcy kampanii reklamowych na LinkedIn

LinkedIn umożliwia targetowanie głównie według kryteriów związanych z pracą. Będą to dane dotyczące pracodawcy (m.in. branża, nazwy firm, wielkość), doświadczenia zawodowego (funkcje, lata doświadczenia, poziomy w hierarchii, stanowiska, umiejętności), wykształcenia (kierunki studiów, tytuły/stopnie, uczelnie), zainteresowań oraz płci i wieku.

Możliwe jest także kierowanie reklam do osób, które odwiedziły Twoją stronę www (retargeting) oraz do osób podobnych do naszych dotychczasowych odbiorców (pod warunkiem wgrania ich danych).

Formaty reklam w kampaniach na LinkedIn

Dostępne formaty reklam zależą od wybranego celu reklamy. Przykładowo, jeśli Twoim celem będzie wypromowanie strony firmowej na LinkedIn, to do dyspozycji będą tylko reklamy graficzne. Jeżeli będzie to pozyskanie potencjalnych klientów, to do reklam graficznych dojdzie mailowa. Natomiast jeśli celem będzie zwiększenie liczby odwiedzin na Twojej stronie www, to dostępne będą reklamy tekstowe, graficzne, mailowe i do tego dynamiczne. Tutaj przeczytasz więcej o formatach reklam na LinkedIn.

Miejsce docelowe reklam na LinkedIn

Dla niektórych formatów reklam wchodzi w grę ich prezentowanie również na stronach i aplikacjach partnerskich LinkedIn – możesz wybrać, czy się na to zgadzasz. Istotne – jeśli wybierzesz wariant prezentacji w sieci partnerskiej, nie będziesz mieć dostępnej opcji rozliczeń za wyświetlenia (CPM).

Budżet reklamowy na LinkedIn

Dla większości formatów reklamowych możesz określić albo budżet dzienny, albo całkowity, albo jeden i drugi (najlepszy wariant, wówczas LinkedIn nie przepali zbyt szybko całkowitego budżetu, ani też nie wyjdzie poza niego). Minimalny budżet dzienny to 10 dolarów, a całkowity to 25 dolarów.

Jaką wysokość budżetu na LinkedIn wybrać? Pewną pomocą może być prognoza wyników przez portal. Możemy na niej podejrzeć, ile w przybliżeniu (grubym) wyświetleń i kliknięć możemy się spodziewać w danym okresie przy danej grupie docelowej, danym formacie reklamy i danym budżecie. Pamiętaj, że to tylko szacunki – liczba wyświetleń/kliknięć będzie w dużej mierze zależeć od tego, na ile Twoja reklama spodoba się osobom z grupy docelowej (jeśli LinkedIn stwierdzi, że odbiorcy chętnie ją klikają, tj. CTR > 1%, to uzyskasz więcej wyświetleń i kliknięć przy tym samym budżecie).

Tworzenie reklam na LinkedIn - prognoza wyników dla określenia budżetu
Prognoza wyników kampanii reklamowej na LinkedIn

Harmonogram reklam na LinkedIn

W harmonogramie określasz datę rozpoczęcia (obowiązkowo) i ewentualnie także datę zakończenia kampanii reklamowej.

Rodzaje stawek w kampaniach reklamowych na LinkedIn

Stawka automatyczna

Stawka automatyczna jest dostępna tylko dla reklam graficznych. To odpowiedni wybór, gdy stawiasz pierwsze kroki i nie bardzo wiesz, jaka powinna być wysokość stawki. Przy stawce automatycznej LinkedIn prosi o wskazanie, czy zależy Ci na kliknięciach, na wyświetleniach, czy na konwersji (to ostatnie pod warunkiem zdefiniowania konwersji (włożenie do koszyka, pobranie itd. oraz instalacji na Twojej stronie tagu, który może śledzić konwersje.)

Rozliczenie za kliknięcie (CPC = cost per click)

Rozliczenie za kliknięcie jest dostępne dla wszystkich formatów reklam oprócz reklam w wiadomościach (InMail). Cost-per-click jest oczywistym wyborem przy nastawieniu na generowanie leadów. Jeżeli jednak Twoja reklama ma bardzo wysoki CTR > 1% (jest często klikana, podoba się Twojej grupie docelowej), wówczas warto wybrać wariant CPM dla zmniejszenia kosztów.

Rozliczenie za wyświetlenie (CPM = cost per mille)

Rozliczenie za wyświetlenie jest dostępne dla wszystkich formatów reklam oprócz reklam w wiadomościach (InMail). Cost per mille z zasady powinno być stosowane przy kampaniach nastawionych na budowanie świadomości marki lub gdy potrzebujesz dużej ilości ruchu w krótkim czasie.

Rozliczenie za dostarczenie wiadomości (CPS = cost per send)

Rozliczenie za dostarczenie wiadomości to jedyna możliwość, gdy wybrałeś reklamę w wiadomościach (InMail).

Ręczne ustalanie stawek – uwagi ogólne

Gdy ręcznie ustalasz stawkę, jest to maksymalna kwota, którą LinkedIn pobierze za określone działanie (kliknięcie, wyświetlenie, dostarczenie maila). Kwota ta może będzie niższa, jeśli taki będzie wynik aukcji reklamodawców, którzy chcą dotrzeć do tych samych odbiorców, co Ty.

Rozwinięcie tematu CPC czy CPM oraz dostosowania wysokości stawek znajdziesz w świetnym artykule AJ Wilcoxa.

Śledzenie konwersji w reklamach na LinkedIn

Śledzenie konwersji to wariant opcjonalny, ale wysoce wskazany. Jest możliwe po instalacji na stronie docelowej fragmentu kodu od LinkedIn (tzw. Insight tagu) oraz określeniu, co rozumiesz przez konwersję – możesz mieć kilka zdefiniowanych konwersji (pobranie ebooka, wypełnienie formularza itd.).

Gdy już wszystkie elementy kampanii masz określone, przechodzisz do etapu tworzenia reklam.

Etap 2 – Tworzenie reklam na LinkedIn

Tworzenie reklam tekstowych

Przesyłasz miniaturę zdjęcia (najlepiej Twoje logo), wpisujesz tekst nagłówka i treści reklamy, wskazujesz stronę docelową.

Tworzenie reklam graficznych

Wybierasz treść opublikowaną na stronie firmowej lub stronie marki albo zamieszczasz nową grafikę. Dodajesz nagłówek, opis oraz miejsce, do którego ma kierować. Warto utworzyć kilka wersji reklamy, nawet z minimalnymi różnicami, aby stwierdzić, które są najlepiej odbierane i ostatecznie na nich się skoncentrować. Dotyczy to także już opublikowanych treści. Możesz zobaczyć podgląd każdej reklamy.

Tworzenie reklam w wiadomościach (InMail)

Wybierasz, z czyjego profilu ma wyjść wiadomość, wpisujesz jej tytuł, treść, wezwanie do działania (przycisk) z url strony docelowej i wgrywasz grafikę. Przy treści istnieją możliwości personalizacji (na przykład użycie imienia). Jeśli wiadomość wychodzi nie z Twojego profilu, osoba, która ma być nadawcą, otrzyma przygotowaną przez Ciebie wiadomość do akceptu. Możesz zobaczyć w swojej skrzynce wiadomość testową. Ważne – nie upychaj tam całej oferty, ale raczej zaproś na spotkanie lub zachęć do innego określonego działania.

Tworzenie reklam dynamicznych

LinkedIn sam pobiera logo z Twojej strony na tym portalu, musisz wpisać tylko główne hasło reklamy (będzie na środku), opis, który znajdzie się na górze reklamy i wezwanie do działania, które będzie umieszczone na przycisku na dole. Ewentualnie możesz wgrać obrazek w tle. I oczywiście podaj adres strony docelowej.

Przed Tobą ostatni etap – śledzenie wyników i poprawki.

Etap 3 – Monitoring i optymalizacja kampanii reklamowych na LinkedIn

Wyniki kampanii reklamowej na LinkedIn, tak jak w innych mediach, zależą od wielu czynników – czy dobrze dobrałeś grupę docelową, czy kreacja (w wypadku grafiki) jest trafiona, czy tekst opisu lub całej reklamy jest właściwy, czy wybrałeś dobry czas na kampanię. Próbuj grać tymi elementami, które możesz zmieniać, aby osiągać optymalne rezultaty.

Testuj i optymalizuj reklamy wprowadzając drobne zmiany i sprawdzając, które warianty przynoszą najlepsze efekty. Najprostsze są zmiany w targetowaniu – dodawaj, ujmuj lub zmieniaj ograniczenia grupy odbiorców (lokalizację, zainteresowania, wiek itd.). Próbuj zmian w opisach reklam, a jeśli masz taką możliwość – także w samych grafikach.

Przede wszystkim nie popełnij najgorszego błędu – włączasz kampanię reklamową i zajmujesz swoimi innymi obowiązkami. Reklamy są po to, aby przynosić pieniądze. Jeśli reklama nie daje dobrych efektów – zoptymalizuj ją albo wyłącz.

Powodzenia w tworzeniu reklam na LinkedIn! 🙂

Przeczytaj inne artykuły z kategorii social media:

  1. Formaty reklam na LinkedIn (przykłady)
  2. Zakładanie strony firmowej na Facebooku krok po kroku
  3. Jaki jest koszt fanpage?