Zakładanie strony firmowej na Facebooku
Jak stworzyć dobry fanpage - przewodnik krok po kroku
22 lutego 2015Jak założyć stronę firmową na Facebooku? Jakie działania należy prowadzić na fanpage regularnie? Co najlepiej zrobić raz, a dobrze? Czyli mini-przewodnik dla początkujących właścicieli stron firmowych na Facebooku.
Strona firmowa, a nie profil prywatny
Kiedy firma stawia pierwsze kroki na Facebooku, niedoświadczeni fejsbukowicze muszą pamiętać o stworzeniu dla niej strony, a nie profilu indywidualnego użytkownika. Strona czy z języka angielskiego fanpage, pozwala m.in. na posiadanie nieograniczonej liczby fanów, tworzenie reklam i dostęp do szczegółowych statystyk. Takich możliwości nie daje konto indywidualne. A więc do roboty – przed nami zakładanie strony firmowej na Facebooku.
Koncepcja fanpage – musisz ją mieć
Przed założeniem strony na Facebooku musisz ustalić jej koncepcję. Przemyślenie takich kwestii, jak cel istnienia fanpage czy jego główni odbiorcy, nie tylko nada sens całemu przedsięwzięciu, ale na etapie zakładania strony pozwoli na dobór odpowiedniej dla niej nazwy oraz typu.
Nie będziemy tym razem omawiać tworzenia strategii strony na Facebooku, tylko pokrótce wspomnimy podstawowe kwestie, które należy przemyśleć:
- O czym będzie Twój fanpage? Możliwości jest wiele – np. producent mebli może jako wiodący temat przyjąć prezentację najnowszych światowych osiągnięć designerskich, porady dot. dekoracji wnętrz, ukazywanie własnych zabawnych reklam (jak Serce i Rozum), kwestię wykorzystania nowoczesnych tworzyw sztucznych przy tworzeniu mebli itd. Na dzień dobry odrzuć kotki, pieski itp. na stronie firmowej.
- Do kogo będzie skierowany Twój fanpage?Tutaj trzeba określić najbardziej typowego potencjalnego fana naszej strony. Czy będzie to np. 30-40-letnia kobieta o średnim lub wyższym wykształceniu, matka, interesująca się wyposażeniem wnętrz i modą, mieszkająca w Polsce centralnej i znająca już nasze produkty?
- Na podstawie 1) i 2) decydujesz jakie będą:
- nazwa strony. Niekoniecznie identyczna z nazwą firmy lub marki, zwłaszcza, jeśli nie jest to firma lub marka powszechnie znana. Może więc np. „Meble przyszłości” albo „Dom, miejsce, które kocham”. Gdy wybierzesz nazwę z kluczowym hasłem (np. „meble” czy „dom”) jest szansa, że na stronę trafią nawet osoby, które nigdy nie słyszały o Twojej firmie, ale szukają porad z zakresu wyposażenia wnętrz.
- adres strony – czyli co będzie po www.facebook.com/…
Podstawy zakładania fanpage, których wymaga Facebook
Zaloguj się na własne konto na Facebooku (tak, strony na FB mogą tworzyć tylko jego użytkownicy). Następnie kliknij na rozwijane menu w prawym górnym rogu i wybierz opcję „utwórz stronę”. Albo krócej – kliknij w ten link: www.facebook.com/pages/create.php.
Ukazuje się obrazek jak poniżej. Kliknij na nim jedną z ikonek i wprowadź podstawowe informacje. Będą to kategoria, czyli branża działalności (np. żywność/napoje czy zdrowie/uroda) i nazwa strony, a w wypadku lokalnej firmy lub miejsca, także adres. To są niezbędne informacje, których wymaga Facebook.
To musisz zrobić wkrótce po założeniu strony na Facebooku
Kolejne kroki – regulamin Facebooka ich nie wymaga, ale ze względów komunikacyjnych są konieczne:
1. Informacje na firmowym fanpage’u
Zamieść podstawowe informacje o firmie czy marce (np. kilka zdań o specyfice działalności + link do Twojej strony www). Informacje te możesz później wielokrotnie zmieniać.
2. Zdjęcie profilowe
Wgraj zdjęcie profilowe – kwadratowe, o rozmiarach co najmniej 180 x 180 pikseli. W wypadku firm czy marek dość często zamieszcza się w tym miejscu ich logo. Uwaga – ten obrazek będzie wykorzystywany jako awatar strony (np. gdy jako strona będziemy komentować wpis na innej stronie). Zdjęcie to możesz później wielokrotnie zmieniać.
3. Zdjęcie w tle
Wgraj zdjęcie w tle – prostokątne, o wymiarach 820 x 461 pikseli, a w każdym razie o proporcjach 16:9. Takie proporcje zapewnią, że zdjęcie będzie się dobrze wyświetlać zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach przenośnych. Zdjęcie to możesz później wielokrotnie zmieniać.
4. Jednolita grafika dla wpisów na fanpage
Opracuj jednolitą grafikę dla wpisów, jest to bardziej profesjonalny wariant prowadzenia strony. Jest szczególnie wskazany, gdy poświęcasz wiele środków na tworzenie ciekawych zdjęć czy ich kolaży. Chcesz, aby internauci kopiowali Twoje dzieła, ale aby przy tym promowali Twoją firmę lub markę. Ustal, w którym miejscu będziesz zamieszczać sygnet logo na grafikach lub także stwórz jednolity układ graficzny w obrazków – zob. przykłady poniżej.
5. Dostosuj adres strony firmowej na Facebooku
Zamiast domyślnie tworzonego przez serwis adresu, np. www.facebook.com/pages/MojaNazwa/799407690112931 stworz adres z nazwą fanpage lub kluczowego hasła, np. www.facebook.com/MojaWspanialaStrona. Możesz to zrobić tutaj: https://www.facebook.com/username. Tutaj z kolei znajdziesz szczegółowe instrukcje, jak skrócić adres fanpage’a.
6. Dodaj fanpage do ulubionych
Lista ulubionych stron znajduje się na Facebooku po lewej stronie, dzięki czemu będziesz miał do swojego fanpage szybki dostęp.
7. Ikonka Facebooka na stronie www
Umieść ikonkę FB wraz z przekierowaniem na firmowy fanpage na firmowej stronie www, ewentualnie także w stopce maili, newsletterach i innych kanałach.
8. Zdobądź pierwszych fanów
Zacznij od pracowników, kontrahentów i sympatyków firmy. Po zamieszczeniu minimum jednego postu zaproś ich do polubienia strony. Użyj do tego facebookowych zaproszeń i wiadomości oraz mailingu. Dopiero później reklamuj i polecaj stronę „obcym” i… generuj leady.
Planowanie wpisów na stronie firmowej na Facebooku
Koncepcja strony (którą opracowujemy na początku) zawiera główną ideę fanpage’a. Do tego warto przemyśleć:
- wiodące, powtarzalne tematy wpisów – np. raz w tygodniu wrzucaj wieści z najważniejszych imprez wyposażenia wnętrz, raz na dwa tygodnie poradę zaprzyjaźnionego projektanta, z podobną częstotliwością nowości projektowe z firmy, na weekend dowcip branżowy itd.
- częstotliwość wpisów – temat na odrębny poradnik, ale w skrócie – zdecydowanie nie należy publikować wpisów rzadziej niż dwa razy w tygodniu. Mniejsza częstotliwość oznacza, że może lepiej odpuścić sobie posiadanie strony firmowej…
Gdy już masz ustalone powyższe kwestie, opracuj harmonogram wpisów na najbliższy tydzień lub miesiąc (w zależności od ustalonej częstotliwości wpisów). Nie wyklucza to, rzecz jasna, publikacji wpisów „na gorąco”, w odniesieniu do aktualnych wydarzeń czy wirali.
Stosownie do wydarzeń firmowych lub branżowych, pór roku, świąt itp. odpowiednio zmieniaj zdjęcie w tle (i ewentualnie także modyfikuj zakładki).
Zdobywaj fanów dla swojej strony
Aby strona zdobyła popularność i zaangażowanie fanów trzeba w jej istnienie wkładać sporo systematycznego wysiłku i nieco nakładów finansowych również… Powinieneś skoncentrować się na dwóch kierunkach działań:
- tworzenie interesujących treści – czyli treści, które dostarczają rozrywki lub/i newsów lub/i wiedzy lub/i konkretne benefity, np. zniżki, próbki, nagrody do wygrania w konkursach itp.,
- promocja fanpage – reklamowanie całej strony i poszczególnych wpisów połączone z inteligentnym targetowaniem, robienie konkursów, udział w życiu Facebooka jako strona (polubianie, komentowanie, udostępnianie), informowanie o fanpage w innych kanałach komunikacyjnych firmy itp.
Dwa krótkie punkty, ale wymagają odpowiednio skomponowanej (pod kątem tematyki fanpage i jej grupy docelowej) mieszanki pomysłowości, czasu, umiejętności (np. graficznych) i kasy. I oczywiście upodobania do analizy sukcesów i porażek, które pozwoli na tworzenie lepszych, jeszcze lepszych i jeszcze lepszych treści oraz jeszcze lepszej ich promocji. Rozwiązanie – dobór pracowników z dużym potencjałem w zakresie nowych mediów i systematyczne ich szkolenie lub wynajęcie zewnętrznej agencji, specjalizującej się w działaniach w mediach społecznościowych.
Czy zakładanie strony firmowej na Facebooku to już dla Was bułka z masłem? 🙂 A może macie pytania? Piszcie, bardzo je lubimy.